„A mosoly egy görbe vonal, amely egyenesbe hozhat mindent.” (Phyllis Diller, amerikai komikus)

Április hónapban a megbocsátás témakörét dolgoztuk fel a batsányis boldogságórákon. A szakirodalom szerint ez az egyik leggyakoribb olyan téma, amelyet érdemes tudatosan gyakorolni, ugyanakkor a hétköznapokban nem is olyan egyszerű feladat ez. Ennek oka abban rejlik, hogy olyan érzelmeket is átélünk, amelyek nem feltétlenül pozitívak egy adott helyzettel kapcsolatban, így fontos szerepe van az elfogadásnak, az átkeretezésnek, illetve annak is, hogy mire tanít minket az adott helyzet, mit kell, hogy elfogadjunk, hogyan tudunk a vélt/valós sérelmeinken dolgozni.

Iskolánkban a legkisebbek igen kreatív módon dolgozták fel a témát, hiszen úgynevezett „Megbocsátás szótárt” készítettek, majd párokban, csoportmunkában rajzokkal is kiegészítették a feladatmegoldást. A bátrabbak be is mutatták az elkészült produkciókat az osztálytársaknak, így mindenki kaphatott ötletet arra vonatkozóan, hogy hogyan is érdemes a megbocsátást gyakorolni a hétköznapokban, majd beszéltek is ezekről a stratégiákról az egyik osztályfőnöki órán.

A magasabb évfolyamokba járó diákokkal megbeszéltük a téma fontosságát, azt, hogy miért is olyan nehéz megbocsátani másoknak, illetve olyan fogalmak is előkerültek, mint például a kedvesség, elfogadás, kíváncsiság, türelem, ítélkezésmentesség, vagy éppen az elengedés.

Pedagógus Nagykövetként áprilisban nekem is volt lehetőségem újat tanulni ezzel a témával kapcsolatban, hiszen az úgynevezett EKOP (Erősségközpontú Oktatási Program) pályázat keretén belül egy pedagógusoknak szóló továbbképzésen vehettem részt, amelynek része volt az úgynevezett 24 karaktererősség megismerése, feltérképezése is. Ezek közé tartozik a megbocsátás is, amely fogalom az úgynevezett mértékletesség csoportba sorolható és bizonyos jellemzői vannak, amelyeket érdemes átgondolni, felhasználni a jövőre nézve is. 

Sonja Lyubomirsky: Hogyan legyünk boldogok? című könyvében arról ír, hogy „a megbocsátás olyasvalami, amit önmagunkért, és nem a nekünk sérelmet okozó másik ember érdekében teszünk. (…) A megbocsátó emberek kisebb valószínűséggel gyűlölködnek, kevésbé depressziósak, erőszakosak, aggodalmaskodók, dühösek és neurotikusak. Nagyobb a valószínűsége, hogy boldogabb, egészségesebb, kellemesebb és nyugodtabb emberek.  (….) A megbocsátás képessége lehetővé teszi a továbblépést.” (Lyubomirsky, S.: Hogyan legyünk boldogok? 231-232. oldal)

A szakirodalomban még további érdekességeket olvashatunk a boldogságórák további témáival kapcsolatban, így az érdeklődőknek bátran ajánljuk ezt a könyvet, természetesen a megbocsátás témaköréhez kapcsolódóan is. 

Az áprilisi témánkkal való ismerkedés után a május hónap már a mozgásról fog szólni, amely igazán testhezálló téma minden korosztály számára.

 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök, intézményi koordinátor