„Hiszek annak fontosságában, hogy az ember célokat állítson maga elé. Ez adja meg az irányt, hogy merre menjünk és hogyan jussunk el oda. Ha nincsenek célok előttünk, sosem tudjuk meg, hogy elértük volna-e őket.” Michael Jackson

A 2024-es évet, újult erővel, kipihenten, a célok kitűzésének jegyében kezdtük el a boldogságórás batsányis diákjainkkal. Ez a téma mindenki életében, minden életszakaszban igazán aktuális lehet, hiszen a saját, egyéni életünket nagymértékben meghatározza az, hogy tudunk-e jó célokat választani magunknak – akár felnőttként, idősebb korban is – , hogyan térképezzük fel a képességeinket, erőforrásainkat, a karaktererősségeinket ezekhez, illetve milyen konkrét lépéseket teszünk a saját, számunkra fontos céljaink megvalósításáért. Az is nagyon lényeges, hogy tudunk-e menet közben változtatni, rugalmasak lenni, ha nehézségek, problémák adódnak, illetve mit kezdünk azokkal az éles, néha kellemetlenséget is magában hordozó helyzetekkel, amelyekre nem számítottunk, nem tudtunk előre felkészülni. Éppen ezért a jó célok megfogalmazására már fiatalabb korban is érdemes a figyelmet felhívni, tudatosítani azt /a mai általános iskolai és középiskolai tanulmányokat folytató ifjú generációkban (a Z-generáció és az Ipad/Alfa-generáció)/, hogy miben rejlik a siker kulcsa, hogyan lehet ezeket a célokat kitűzni és milyen sok, apró döntésen múlik az, hogy valóban megvalósul-e az áhított célunk.

Erre a feladatra tettünk kísérletet január hónapban iskolánkban is, kicsit tudatosabb formában, konkrét tevékenységekkel az osztályfőnöki órákon és tanórákon kívül is, remélve, hogy megtettük az első lépéseket, amelyek segíthetik diákjainkat abban, hogy a későbbiekben sikeresebbek, boldogabbak, elégedettebbek legyenek az életükkel és elmondhassák magukról, hogy elérték az álmaikat, vágyott céljaikat.

Az 5.f osztály szeptemberben egy ötletládát készített, ahová a tanulók olyan célokat, álmokat, vagy programokat írhatnak egész évben (névvel vagy név nélkül), melyet a tanév során szeretnének megvalósítani. Osztályfőnöki órán közösen megnézzük a doboz tartalmát minden hónapban és eldöntjük, milyen módon tudjuk a leírt célokat beépíteni az osztály programjaiba. Januárban is megvalósult egy ilyen célkitűzés, hiszen számtalan kis papíros került az ötletládába, melyben síelni szeretnének megtanulni és természetesen játszani egy nagyot a hóban. Egy osztályfőnöki órán közösen megterveztük a kirándulás napját, és elindultunk Eplénybe, ahol egy pályázat jóvoltából minden diák megtanulhatta a sport alapjait, hóembert építhetett és megannyi vidám pillanattal tovább építette a közösséget. 

A 7.f osztály átbeszélte a célok fontosságát és a célkitűzések fogalmát. Pont jó volt, hogy az etika tananyag is kapcsolódott hozzá, mert ott is a célok eléréséről és a mértéktartás és a befektetett munka fontosságáról beszéltünk. Megbeszéltük, hogy hogyan érhetjük el céljainkat, illetve, hogy ezek érdekében néha áldozatot is kell hozni. Megbeszéltük, hogy fontos a mindennapi önvizsgálat, hogy lássuk hova jutottunk és hol tartunk. Elolvastuk Benjámin Franklin és Széchényi István írását is a célok eléréséről. Ezen kívül megnéztük az aulában kiállított paravánt (amelyet a mostani 10.f osztályba járó Vidovics Ferenc és édesapja készített még 2019-ben, és azóta bárki megtekintheti ezt iskolánkban), amelyen nagyon hasznos tanácsok és napi célok találhatók a mindennapokra vonatkozóan.

A legnagyobbakkal, a 10.f osztályos tanulókkal, természetesen már sokkal tudatosabb módon tudtunk a célok témakörével dolgozni, mert ők már a továbbtanulás, az előrehozott érettségivel kapcsolatos céljaikat tartják szem előtt. Január második felében értékeltük az elvégzett féléves eredményeinket, megfogalmaztuk és megbeszéltük egyénileg is, hogy mi az, amire büszkék lehetünk, és mi az, amiben még változtatni kell az év végéig, hogy elégedettebbek lehessünk. Az egész 10. évfolyammal (57 diákkal és 3 kísérőtanárral) felutaztunk Budapestre az Educatio kiállításra, amely rendezvény kifejezetten a továbbtanuláshoz kapcsolódik, így minden tanuló céltudatos módon kereshette fel azokat az intézményeket, amelyek hamarosan fontossá válnak számukra a felvételi időszakban. Boldogságórás szaktanárként természetesen nekem is volt külön intézményi célom januárra, mégpedig az, hogy segítsem a batsányis diákok mentális jóllétét, ezért olyan szakmai anyagokat válogattam a boldogságórás paravánunkra, amelyeket bárki elolvashat, ötletet meríthet ezekből, egyúttal gyakorolhatja azokat a nagyon egyszerű, de gyorsan működő technikákat, amelyek segíthetnek egy-egy vizsga, stresszesebb helyzet előtt megnyugodni, fókuszáltnak lenni. 

A hónap végén nem is kívánhatunk mást, csak azt, hogy továbbra is legyenek jó SMART céljaink, vagyis:

Specific: személyre szabott, konkrét

Measurable: mérhető

Achievable: elérhető és teljesíthető

Relevant: fontos és releváns

Time-bound: határidőhöz kötött

 

 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta: 

Rideg-Fekete Márta, Pedagógus Nagykövet, osztályfőnök