„Mindenben találjuk meg az örömet! Az embernek saját magát is szeretnie kell, törődni saját magával, mert csak akkor tud másoknak segíteni, ha ő maga rendben van.” (Karikó Katalin, magyar-amerikai biológus)

Az optimizmus hónapja iskolánkban

Az 5.F osztállyal az optimizmus témájában számos feladatot szerveztünk. Mesét olvastunk, melynek természetesen boldog vége lett, majd néhány tanuló megosztotta saját kis történetét is. Osztályfőnöki órán a gyerekekről nyitott kérdések segítségével kiderítettük, hogy ki mennyire optimista, vagy kissé borúlátóbb. Tanácsokat is adtunk egymásnak, hogy mit változtassunk a mindennapi életben, hogy sikeresnek éljük meg a pillanatokat. Az egyhetes erdei iskolában csoportosan társasjátékot fejlesztettek a gyerekek, ahol saját ötleteik alapján mindenki megmutathatta tehetségét, kreativitását. A boldogságórás könyvben megtalálható tippekkel is fejlesztettük gondolkodásmódunkat. A diákok a következő gondolatokkal összegezték a tanórát:

  1. Indítsd a napot pozitív megerősítésekkel! – A dicséret ereje, mindenki jó valamiben!
  2. A jó dolgokra koncentrálj, bármilyen apróságnak is tűnnek! – A kicsi dolgoknak is tudni kell örülni!
  3. Találd meg a humort a nehéz helyzetekben is! – Milyen jó közösen nevetni!
  4. A hibákat éld meg fejlődési lehetőségként!- Ha egy dolgozat nem úgy sikerül, ne add fel! Kérj segítséget!
  5. Alakítsd át a negatív belső párbeszédet pozitívvá! – Ne a rosszat lássuk mindenben!
  6. Tedd fókuszod a jelent pillanatra! –Élvezzük, hogy együtt vagyunk!
  7. Tarts élénk kapcsolatot az optimista szemléletű barátaiddal! –Barátkozzunk sokat!

A 7.F osztállyal átbeszéltük az optimizmus témakörét osztályfőnöki órán. Az optimizmushoz tartozó realizmusról és pesszimizmusról is szót ejtettünk és a diákok megbeszélték, hogy szerintük ki melyik csoportba tartozik. Ki az, aki inkább optimista, pesszimista, vagy realista. A diákok saját példákon, történeteken keresztül fogalmazták meg, hogy szerintük mit jelent optimistának lenni. Az óra legvégén arra is rátértünk, hogy az életben miért fontos az optimista szemlélet és hozzáállás, ugyanis az egyik diák kifejtette, hogy szerinte felesleges szomorúnak, vagy pesszimistának lenni, mert hiába érezzük magunkat rosszul, vagy vagyunk dühösek valami miatt, a megtörtént dolgokon úgysem tudunk változtatni és akkor meg már legyünk boldogok és vidámak mellette.

A 10.F osztály diákjaival egy online kérdőívet töltöttünk ki a személyiségtípusokkal kapcsolatban a szakmai anyagban lévő ajánlás alapján , illetve egy optimista tököt is faragtunk saját elképzelés alapján, amelyet iskolánk aulájában helyeztünk el, motiválva a tanulókat, kollégákat, érdeklődőket arra, hogy nézzük a dolgok jó oldalát és igyekezzünk úgy gondolkodni a mindennapi helyzetekben, hogy átkeretezzük az adott problémát. Ez azért is fontos, mert a tudományos kutatások alapján a genetikai örökségünk 50%-ot, a külső tényezők mindösszesen 10%-ot, míg a saját hozzáállásunk 40%-ot jelent a nehéz helyzetekben, a kihívást jelentő hétköznapokban. Így, összességében, sokkal fontosabb a saját gondolkodásunk és pozitív/optimista hozzáállásunk a számunkra esetlegesen kellemetlen helyzetekhez, mint az, hogy a külső (rajtunk kívülálló, általunk nem befolyásolható) tényezőkre fókuszáljunk.

Az optimista hónap kapcsán azt kívánjuk mindenkinek, hogy sikerüljön pozitívabban, rugalmasan és kreatívan megközelíteni a kihívást jelentő helyzeteket ezután is, egyúttal igyekezzünk a belső energiáinkat, megküzdési stratégiáinkat bátran használni vagy segítséget kérni másoktól, ha szükséges! 🙂

 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta: 

Rideg-Fekete Márta

Boldog Iskola intézményi koordinátor