„Az emberek nem kiszolgáltatottak misztikus erőknek, hanem problémáik java részét maguk okozzák, ezért meg is tudják oldani azokat.” (Pléh Csaba, pszichológus és nyelvész)

Februárban egy újabb fontos témával, a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk a boldogságórákon a Batsányiban.

A megküzdési stratégiák azért is fontosak a mindennapi életünkben, mert ezek segítségével, ismeretével tudunk a nehéz helyzetekben jó döntéseket hozni, kilábalni azokból az életszakaszokból, amelyekben stresszesebbek, feszültebbek vagyunk. Természetesen életünk velejárói a nehezebb helyzetek, a feladat csupán csak annyi, hogy igyekezzünk megoldásokat találni ezekre a kihívásokra és ne ragadjunk bele hosszabb időre a negatív érzéseinkbe.

A XXI. században ez a téma az egyik legfontosabb, az, hogy felismerjük a nehézségeket és igyekezzünk megoldási stratégiákkal megoldani azokat. A februári órákon ehhez adtunk segítséget a diákoknak, így a felsősökkel átbeszéltük a megküzdés fogalmát, hogy a hétköznapokban kialakuló különböző nehéz helyzeteket meg kell oldani, és hogy megkülönböztetünk problémaközpontú és érzelemközpontú megküzdést, továbbá a kettő között különbséget kell tenni. A testmozgás fontosságát is kiemeltük, mint stresszoldó, stressz levezető mechanizmust. Ezen kívül megnéztük és átbeszéltük a „megküzdés + élménynaptár” minden napját és feladatait, továbbá ezt a diákok szüleinek is elküldtük, hogy ha valaki szeretné, akkor ki tudják rakni a nappaliba iránymutatásként és családjaikkal fel tudják használni az ötleteket a mindennapokban.

Az iskolai énekórák elején több osztályban is vizualizációs stresszoldó technikákat gyakoroltunk a diákokkal, illetve hangterápiás eszközök (indián furulya, sansula, koshi) és hangtálak segítségével olyan zenei élményt kaptak a diákok, amelyek segítették a befelé figyelést, az ellazulást, egyúttal a pozitív gondolatok megfogalmazását is, hiszen a tudatos gondolkodás, a céljainkra való fókuszálás is egy megküzdési stratégia. A mai rohanó világunkban a distressz oldása az egyik elsődleges feladat, hiszen ez a fajta kihívás (az eustresszel szemben) károsítja a rövidtávú és hosszútávú memóriát, sőt a kutatások kimutatták, hogy a teljesítményt, például a tanulás sikerességét, az információk feldolgozását, befogadását is nagyban befolyásolja az, hogy valaki mennyire hatásosan tud megküzdeni a nehéz helyzetekkel az életében rövidebb idő alatt. Februárban iskolai szinten igyekeztünk tudatosítani magunkban a jó megküzdési stratégiákat és nem győzzük hangsúlyozni, hogy a sport mindent visz, így érdemes sportolni, mozogni, mert ez az egyik leghatékonyabb tevékenység, ami a lelki, mentális és fizikai jóllétünket is egyaránt fokozza!

 

 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök, pályázati koordinátor