„Mi lenne, ha az életet nem években mérnénk, hanem boldog pillanatokban?” (Heike Faller)

2021 júniusában a boldogságórák keretén belül is zártuk az évet, és ebben a hónapban összegezhettük azt az éves munkát, amelyet a 2020/2021-es tanévben (iskolánk fennállásának 100. évfordulóján) 4 osztály végzett el iskolánkban. A június hónap témája a fenntartható boldogság, ami azoknak a megtanult, elsajátított technikáknak, ismereteknek a tudatos használatát jelenti, amelyekkel megismerkedtünk az év során, és amelyek segítettek abban is, hogy egy olyan időszakot is sikeresen és megelégedetten zárhassunk mint ezt a pandémiás évet. Ebben a hónapban minden osztály felszabadultabban élvezhette a közös programokat, hiszen a jegyek zárását követően volt még lehetőség a felhőtlen közösségépítő programok megvalósítására az osztályfőnökök szervezőmunkájának köszönhetően.

A legkisebbek, iskolánk fecskéi, a tanév utolsó napjait közösségépítő programokkal zárták. Bicikliztek, fára másztak, palacsintát sütöttek, így tényleg számukra kedves és élvezetes tevékenységeket végeztek a tanév zárásaként. A gyerekek meséltek arról, milyen terveik vannak a nyárra. Összegyűjtötték egyénenként a tanév tapasztalatait, a megfogalmazott célokat. Szeretnék ezt minden tanévben megtenni, hogy azután 12. év végén lássák, honnan indultak, és hová érkeztek. 

A 7/f osztályos diákokkal társasjátékoztunk, pókereztünk, illetve elbicikliztünk a helyi Villan-tóra, ahol egy igazán kellemes délelőttöt töltöttünk el. Mivel sportos osztályról van szó, ezért a diákok szívesen tollasoztak, úsztak, billiárdoztak, csocsóztak és zárásképpen egy jól megérdemelt ebéddel gyakoroltuk az apró örömök témát, hiszen mindenki a kívánságának megfelelő pizzát, ebédet rendelhetett.

A magasabb évfolyamokon tanuló diákoknak igazán nagy kihívást jelentett a fél éves digitális oktatás hatékony megvalósítása, így mindenféleképpen elismerés illeti a 9/f és 11/f osztályt, illetve osztályfőnökeiket, akik számára – a beszámolók alapján – nagyon hasznosnak bizonyultak a megküzdési stratégiák, a megbocsátás, az apró örömök, a társas kapcsolatok és az optimizmus témák az adott hónapokban.

A 9/f osztály szabadban, közös, társas élményekkel töltötte az utolsó napok egyikét. Sokat beszélgettek egymással is és ennek eredményeképpen megfogalmazták azt a diákok, ami a boldogságórák egyik fontos célja, mégpedig az, hogy a boldog életért tudatosan tenni kell a hétköznapokban. Ez azért is fontos, mert a kutatások is azt hangsúlyozzák, hogy mindenki 40%-ban felelős azért, hogy mit tesz/nem tesz a saját életének javításáért, és mindösszesen csak 10%-ban meghatározó a külső körülmény az életünkben. Persze a genetika mindent visz (50%), de azért sok múlik a saját hozzáállásunkon, ami igazán fontos volt ebben az évben is a mentális jóllétünk megőrzéséért, valamint a szép tanulmányi eredmények eléréséért.

A legnagyobbak (11/f osztályos diákok) osztályfőnöke megfogalmazta a program kapcsán ennek egyik előnyét, ami az érzelmi intelligencia fejlesztésére fókuszál, és erre különösképpen szükség volt ebben az évben. A június hónap a mozgásról, kikapcsolódásról szólt ebben az osztályban is. A diákok osztályfőnökükkel a helyi Körös-torokba látogattak el, ahol egy lábtengó bajnoksággal és sok nevetéssel, kellemes pillanatokkal zárták az évet.

A különleges év befejezéseként iskolánk (így a boldogságóra pályázatban résztvevők) is csatlakozott ahhoz a nemzetközi kezdeményezéshez, amely egy táncos kihívást foglalt magában. A június hónapot a közös mozgás élményével gazdagítottuk, így iskolánk diákjai és tanárai részvételével elkészítettünk egy videó felvételt, amellyel a hálánkat és köszönetünket fejeztük ki azoknak az egészségügyi dolgozóknak, akik a pandémia idején emberfeletti erővel küzdöttek emberek életéért.

A 2020/2021-es tanévre iskolai koordinátorként igazán sikeresnek, fontosnak és hatékonynak ítélem meg a programot. Hálásan köszönöm a pályázatban résztvevő osztályfőnökök (Konkolyné Tóth Györgyi, Kissné Kocsis Marianna, Lovas Laura) és osztályaik egész éves lelkes és kitartó munkáját, hiszen minden hónapban volt bőven tennivalójuk a témák feldolgozását illetően. A jövő tanévtől még több osztályban sikerül megvalósítani a boldogságóra programot, így kíváncsian várjuk a sok közös élményt az újonnan csatlakozó osztályokkal és osztályfőnökeikkel!

A nyári szünetre tartalmas kikapcsolódást, feltöltődést, pihenést, kellemes nyári élményeket kívánunk minden batsányis diáknak, pedagógusnak, és ne feledjük:

„Az élet egy ajándék, amelyet ízlelgetni, élvezni és teljes egészében megélni kell.”  (Gordon Smith)

 

Írta (az osztályfőnökök beszámolói alapján):

Rideg-Fekete Márta

osztályfőnök, boldogságóra koordinátor