A sport nem csak testnevelés, hanem a léleknek is az egyik legerőteljesebb nevelőeszköze. (Szent-Györgyi Albert)

A 6/F osztállyal ennek a gondolatnak a jegyében dolgoztuk fel a május hónap témáját (Testmozgás) a boldogságóra program keretén belül. Osztályfőnökként, az elmúlt két évben megismerve az osztályomat, elmondhatom, hogy igazán sportos, mozgástudatos diákok járnak iskolánkba, így ez a téma igazán testhezálló volt számunkra, minden szempontból. Az örömteli mozgás öröme a mindennapi életünk szerves része, így az osztályba járó diákok, szerencsére, igazán szerteágazó ismerettel és tapasztalattal rendelkeznek a témával kapcsolatban. Nagyon sokféle sportot űznek mind a lányok, mind a fiúk, így vannak focistáink, evezőseink, kajakosaink, kézi labdásaink, fitness imádók, úszók, vízilabdázók és olyan diák is, aki társastáncban kiváló. Mivel én magam is sportolok, így örömmel tölt el, hogy ennyire sportos, és a mozgás számos válfaját szerető osztállyal dolgozhatom együtt. A téma bevezetéseképpen kíváncsi voltam, hogy mi az osztályom véleménye a sportolásról, miért is tartják ezt fontosnak, és arról is beszélgettünk, hogy a digitális oktatás ideje alatt sem véletlen, hogy érdekesebbnél érdekesebb feladatokat kaptak a testnevelő tanár úrtól, egyúttal fontos volt az is, hogy az elmúlt 9 hét alatt a fizikai állóképességüket is megőrizzék.

A téma feldolgozása során híres magyar sportolók képeit (Hosszú Katinka, Zozo, Kőbán Rita, Kovács István, Csollány Szilveszter, Szabó Dorottya, Dzsudzsák Balázs) tanulmányozhatták a diákok, és arról is szó esett, hogy milyen előnyökkel jár az élet más területein (pl. tanulás), ha valaki sportol. Feladatként azt is kapták a diákjaim, hogy fejezzék be a következő mondatokat, így (néhány általuk leírt gondolattal) a már korábban feldolgozott témákat is átismételtük:

  1. A testmozgás gyakorlása köthető a társas kapcsolatok ápolásához, mert:
  • ha együtt csináljuk, akkor jobban élvezzük azt,
  • ha együtt edzünk, akkor lehet biztatni a másikat,
  • lehet csoportokban sportolni és a pihenő időben pedig beszélgetni,
  • az edzéseken fejleszthetjük a szociális készségeinket.
  1. A testmozgás gyakorlása köthető a megküzdéshez, mert:
  • ha célunk van, akkor biztatni, erősíteni tudjuk magunkat,
  • motiváltabbak leszünk,
  • ahhoz meg kell küzdeni, hogy erősebbek, izmosabbak legyünk,
  • a kitűzött cél eléréséért bizonyos dolgokról le kell mondanunk,
  • ha sportolunk, akkor azt azért csináljuk, hogy elérjünk valamit,
  • vannak akadályok, amiket le kell küzdenünk.

Abban mindenki egyetértett, hogy fontos a sport, és általa sokoldalúan fejlődik nemcsak a személyiségünk, hanem a fizikai állóképességünk is. Érdekességképpen néhány statisztikai adatot is megosztottam diákjaimmal. Ezek olyan fontos tudnivalóra hívták fel a figyelmünket, mint például a depresszió, agresszió, mentális betegségek, stressz és szorongás, amelyek sportolással megelőzhetők vagy könnyebben kezelhetők. A téma feldolgozása kapcsán szóba kerültek az elmúlt időszak versenyei, így kiderült az is, hogy jó néhányan bekapcsolódtak azokba a versenyekbe (pl. Game Time), amelyeket a digitális oktatás ideje alatt lehetett teljesíteni.

A május hónap témáját illetően biztos vagyok abban, hogy a sport ezután is fontos szerepet fog játszani diákjaink életében, és ha már fiatalabb korukban megszeretik a mozgást, akkor bízom abban, hogy ez felnőtt korukban is jó eséllyel fontos lesz számukra.

Írta: Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök