Függőségeink fogságában?

Iskolánkban egy rendhagyó osztályfőnöki óra keretében olyan addiktológiai tájékoztatást hallhattunk különböző témákban (e-cigaretta, snüssz, online játékok, túlzott mobiltelefonhasználat, energiaitalok), amely szakmai előadást és interaktív beszélgetést Dr. Rideg Róbert (fülakupunktúrás addiktológus, fitoterapeuta, reflexológus, Bach virágterapeuta) tartott a 10.f osztály diákjainak.

A rendhagyó óra apropóját a mostani Z generációt (az 1996-2012 között született fiatalok) érintő témák aktuális érintettsége adta, hiszen a 21. században a stresszoldás, a sokféle, nem mindennapi kihívás (fáradtság, kimerültség, érdektelenség, túlzott elvárások, multitasking, társadalmi elfogadás, bizonytalan jövőkép, állandó változások, online/offline zaklatás…) megfelelő és hatékony kezelése, sajnos nem egy esetben addiktív szerekkel, tevékenységekkel valósul meg a tinédzserek életében, valószínűleg azért is, mert kevésbé kapnak olyan információkat az adott témákkal kapcsolatban, amelyek felhívják a figyelmet az adott szerek, az addiktív viselkedés jellemzőire, azok káros hatásaira, egyúttal lehetséges megoldásokat is kínálnának azok helyett. Az óra kettős céljának megfelelően, az addiktív szerek/viselkedés tipikus jellemzői mellett, az egészségmegőrző megküzdési stratégiákról, bármelyik fiatal számára alkalmazható, lehetséges opciókról  is hallhatunk hasznos ötleteket az addiktológus szakembertől.

A rendhagyó osztályfőnöki óra egyben pályaorientációs alkalom is volt, hiszen megismerhettük az addiktológus foglalkozás, szakma jellemzőit (külön a fülakupunktúrás szakirányt is), valamint fontos információkat hallhattak a diákok a függő viselkedés lelki okairól is, hiszen ha ismerjük a háttérben meghúzódó okokat egy adott viselkedés (esetlegesen betegség, diszfunkció) mögött, azokat igyekszünk feltárni, megoldani, akkor sokkal hatékonyabban és egészségtudatosabban élhetünk a mindennapjainkban, így nem igazán lesz szükségünk vagy vágyunk arra, hogy – akárcsak átmeneti stresszoldást kínáló – addiktív szerekhez folyamodjunk, amelyek (egész fiatal-és felnőtt életünkre kiható, esetlegesen irreverzibilis) egészségkárosító hatása köztudott. A mobiltelefon-és internetfüggőséggel kapcsolatban megtudhattuk, hogy ezt a fajta függőséget csak kognitív viselkedésterápiával lehet orvosolni, gyógyítani, egyúttal tudatos odafigyeléssel, amikor is mobiltelefonmentes órákat, napokat iktatunk be a mindennapjainkba. A túlzott internethasználattal/mobilfüggőséggel kapcsolatban hallhattunk a FOMO (Fear of Missing Out) jelenségről, az agyhullámokról, azok megváltozásáról (agyi köd fogalma), egyúttal az addiktív viselkedés tanulásra, a rövid és hosszútávú memóriára gyakorolt negatív hatásairól, a dekoncentráltságról is. Szó esett – többek között – a manapság egyre inkább elterjedt snüsszről, az e-cigarettáról is, azoknak a hosszútávú destruktív hatásairól, a lehetséges szövődményekről és betegségekről (COPD), az elterelésről, illetve arról is, hogy milyen következményekkel számolhatnak azok, akik terjesztik ezt a szert. Az óra zárásaképpen kihangsúlyoztuk, hogy minden fiatal felelősséggel tartozik a saját döntéseiért, a saját egészségéért olyan helyzetekben is, ahol esetlegesen csak kortárscsoportos fiatalokkal vannak együtt, felnőttek felügyelete nélkül. 

A nyitókép forrása: https://semmelweis.hu/egeszsegfejlesztes/2022/03/31/kontrollvesztes-cyberozvegyek-a-gyerekek-elhanyagolasa-a-virtualis-fuggoseg-nem-vicc/

 

Írta: Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök