Erasmus + mobilitás Olaszországban

Iskolánk négy tanulója és két kísérő tanáruk május 1-től 7-ig az „Acting for a better Europe” elnevezésű Erasmus + program olaszországi mobilitásán vett részt. A dél-olaszországi Gioia del Colléban lévő iskola másodjára szervezte meg az egyhetes programot, mivel az előző év végén a járvány miatt sem a csongrádi, sem a frankfurti diákok nem tudtak részt venni a találkozón.

A mobilitás fő célja a különböző nemzetiségű, más-más kulturális háttérrel és szokásokkal rendelkező diákok együttműködésre ösztönzése volt, mely drámapedagógiai módszerek segítségével valósult meg. A diákok testbeszéd használatával, tánccal, és az ezekből felépített előadással fejezték ki az összetartozás, együttműködés és a közös értékek szem előtt tartásának fontosságát. A diákok magabiztosabbá váltak abban, hogy hogyan fejezzék ki önmagukat a hangjuk vagy testbeszéd által, megtapasztalhatták, hogyan vegyenek részt egy nemzetközi csapatmunkában, mindeközben gyakorolhatták az angol nyelvet, fejleszthették nyelvtudásukat.

A mobilitás másik célja az UNESCO világörökség alapgondolataival való ismerkedés volt. A hét során megtapasztalhattuk Dél-Olaszország sokszínűségét természeti értékek és emberi alkotások terén egyaránt. Gioia del Colle felfedezése után elutaztunk Arabelloba, a kőből épült, süveges tetejű házak, a trullók városába. Barlangtúrán vettünk részt Olaszország legnagyobb karsztkomplexumában, Castellana Grotte 3 km hosszú cseppkőbarlangjában.

Egy egész napot töltöttünk Materán, ahol a barlanglakások megtekintése után túráztunk a szurdokvölgyben, függőhídon keltünk át és meredek hegyoldalon másztunk fel a fennsíkra. A tenger sem maradhatott ki a programból, elutaztunk a spártai görögök által alapított Tarantóba is, „a két tenger városába”.

A hét első napján még csak az országokat, városokat és iskolákat bemutató prezentációk alapján tájékozódtak a diákok egymásról, de a sok közös program, közös munka, pizzázás, bowlingozás, a város utcáin tett sok közös séta igazi csapattá kovácsolta őket. Az együtt töltött hét legemlékezetesebb pillanatairól így írnak a részt vevő diákok:

„Nagyon élveztem az utat és biztos vagyok, hogy örökké emlékezni fogok erre az kirándulásra. Sok új barátot szereztem és természetesen a beszédkészségem is jobb lett. Nagyon kedvesek voltak a fogadó diákok és sok érdekes programon vettünk részét. Új embereket és egy másmilyen kultúrát ismertünk meg, és ami a legfontosabb, nagyon jól éreztük magunkat.”

„Számomra a legkedvesebb élmény a közös túrázás volt Materában a csodálatos panorámával. Másik kedvencem a hangulatos olasz város, Gioia del Colle utcáin való sétálgatás volt osztálytársaimmal és a fogadóinkkal.”

„Mindenki olyan nyitott, közvetlen és barátságos volt. A fogadóink minden este elvittek minket valamilyen étterembe, vagy valahova a városba, és ott mindig legalább egy új ismerőssel vagy baráttal ért véget az este. Gyakran úgy éreztem hogy valaki, akit csak fél órája ismerek, már évek óta a barátom.”

„Utolsó este egy pizzázóban vacsoráztunk, majd gofriztunk, és visszamentünk Gioa del Colléba, ahol elbúcsúztunk német és olasz barátainktól. Szombat reggel a magyar diákok és fogadóik még elmentek utoljára közösen reggelizni. A téren elbúcsúztunk tőlük is. A hét felejthetetlen élményeket adott nekünk és sok jó új barátot.”

A program résztvevői: Barna Hanga, Patik Málna, Böszörményi Milán, Muikku Henrik (9.A)                            Leirerné Katona Ágnes,                         Pataki Mónika