“Ha valóban meg akarod tenni, akkor megtalálod a módját. Ha nem, akkor találsz mentséget.” Jim Rohn

A 2022-es új év első hónapjában az egyik legfontosabb témával dolgoztunk a boldogságórás osztályokkal, mégpedig a jó célok kitűzésével.

A téma előkészítése az 5. osztályban a következőképpen zajlott: Az osztályfőnöki órán átbeszéltük a célok fontosságát az életben. Megtárgyaltuk, hogy vannak rövid-, közép-, és hosszútávú célok, melyekkel lehet tudatosabban is tervezni életünket és hivatkoztunk az első osztályfőnöki órán (és boldogságórán) létrehozott időkapszulára is, melybe a céljainkat is beleírtuk még szeptemberben. Az óra végén a diákok egy része felírta céljait az interaktív táblára.

A 6.F osztályosok osztályfőnöke így számolt be az osztály tevékenységéről: Egy új év, a tanítási félév lezárása mindig alkalmat ad arra, hogy új célokat fogalmazzunk meg. A gyerekekkel beszélgettünk a jövőképükről, rövid- és hosszútávú terveikről. Mi a legfontosabb az életükben, mi az, ami boldoggá teszi őket. Mi az, ami arra motivál, hogy változtassanak valamin, és olyan újabb célokat tűzzenek ki maguk elé, amelyeket meg is tudnak valósítani. Meséltek arról, miért tekintenek valakit példaképüknek, melyek azok az értékek, amelyek számukra is követendők lehetnek. Az óra végén rövidtávú célokat fogalmaztak meg saját maguknak, amelyek megvalósulásáról a későbbiekben fogunk beszélgetni.

A 8.F osztállyal első lépésként beszéltünk arról, hogy miért is szükségszerű a jó célok kitűzése, megnéztünk közösen egy motiváló beszédet Denzel Washingtontól, majd elvégeztük a „9 dots” kísérletet, aminek az volt a lényege, hogy hogyan tudunk az „úgynevezett” dobozon kívül gondolkodni és merni kilépni a kereteink közül a motiváló céljaink felé. Megnéztük a világhírű Bakancslista filmet is, amelyről véleményt is kértem az osztályomtól az általam készített Padlet felületen, így értékeltük a film üzenetét.

A 10.F osztályban így dolgozták fel a témát a diákok: A 10. F osztály a célkitűzéseket rövid- és hosszútávú célokra osztotta. Rövidtávú cél a félévi bizonyítványok értékelésekor fogalmazódott meg, mindenki láthatta az első félév eredményein, hogy mit kell tennie, hogy a tanév végén olyan bizonyítványa legyen, amilyet szeretne. A hosszútávú cél a továbbtanulás. Ennek segítéseként januárban ellátogattunk az Educatio Kiállításra. A kiállítás nagyon hasznos volt, a megszerzett információk megerősítették a tanulókat abban, hogy mit kell tenniük, hogy eredményes felvételt nyerjenek. Ez a program segítség volt a tanév végi emelt órák választásában is.

A végzősök az érettségire és továbbtanulásra való tekintettel célfotót készítettek, így igazán tudatosan fogalmazták meg azokat a motiváló célokat, amelyekre már évek óta készülnek. A 12. évfolyamos diákok már tényleg a célegyenesben érezhetik magukat, hiszen már csak 4 és fél hónapot töltenek el iskolánkban, így hamarosan kiderül, hogy az elmúlt évek tervei, a rendszeres, kitartó munka hogyan hozza meg gyümölcsét.

Mindenkinek kívánjuk, hogy tudjon jó célokat kitűzni és tegyen is  azért, legyen kitartó, hogy azok valóra is váljanak! 

 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök, iskolai projekt koordinátor