Digitális gyermekvédelmi foglalkozás a Batsányiban

Illés Pétert (a Csongrádi Csemegi Károly Könyvtár igazgatóját) kértük meg arra, hogy iskolánkban tartson rendhagyó osztályfőnöki órákat a digitális gyermekvédelemmel kapcsolatban. Ez a téma igazán aktuális és fontos, hiszen a mai fiatalok aktívan használják az internetet a saját digitális eszközeiken, de egyáltalán nem biztos, hogy tudatában vannak azoknak az információknak, amelyek segítségével kritikusan és felelősségteljesen élhetik a mindennapjaikat az online felületeken.

A rendhagyó órák keretén belül számos olyan ismerettel gazdagodtunk és kaptunk olyan hasznos gyakorlati tanácsokat, amelyek minden bizonnyal tudatosabb internetfelhasználó fiatalokká nevelhetik iskolánk diákjait. Így a játékos feladatok és elméleti ismeretek segítségével lerajzoltuk azt a digitális lábnyomot, amit az online felületen magunk után hagyunk, illetve közösen értelmeztük azt, hogy milyen mennyiségű és minőségű információkat oszthatunk meg az online térben. Azt is megtanultuk felismerni, hogy mi számít személyes információnak, így mi az, amit semmiféleképpen sem szabad megosztani ezeken a felületeken.

Egy Kahoot játék segítségével még inkább gyakorolhattuk azt, hogy mennyire figyeltünk az órán, hiszen el kellett dönteni, hogy az aktív táblán megjelenő állítások vajon személyes adatra, beazonosíthatóságra utalnak-e, vagy sem. Így digitális eszközeink használatával élvezetesebb volt az óra vége és játékos formában kaptunk visszajelzést a tanultakról.

A másik rendhagyó óránk keretén belül az online személyiséggel foglalkoztunk, a virtuális térben megjelenő profilokkal, és előadónk igyekezett rávilágítani arra, hogy mennyire becsaphatnak minket ezek a személyes adatlapok, milyen gyakran vonhatunk le téves következtetéseket a fiatalokról, az interneten megjelenő személyekről csak egy kép alapján. Ennek a veszélyeire is kitértünk és egy valós, tragikus kimenetelű történettel is szembesülhettünk, amelynek alapját az internetes képek alapján félrevezetett, megtévesztett hétköznapi emberek butasága adta. Zárásképpen csoportokban dolgoztunk és információkat kerestünk különböző fiatalokról, akik közül egy valakinek kellett bizalmat szavaznunk, hogy részt vehessen egy külföldi nyaraláson. A csoportmunka eredményeképpen egy vicces gondolattal zártuk az órát, hiszen megegyeztünk abban, hogy az egyik lánynak adjuk meg a lehetőséget az utazásra, de mindenféleképpen a lova nélkül, hiszen azért az túl sokba kerülne, és a spórolás jegyében csak egyedül vehet részt az úton.

A rendhagyó órákért köszönettel tartozunk Illés Péternek, aki különféle módszertani eszközökkel és igazán érdekes, gyakorlati ötletekkel érkezett hozzánk. Mindannyian sokat tanultunk a 21. századi digitális világról, a mi saját felelősségünkről, és nem utolsó sorban az információk kritikus, tudatos kezeléséről és megoszthatóságáról. 

Írta:

Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök