A boldogság valódi titka, ha örömünket leljük a mindennapi élet apró mozzanataiban. /William Morris/

A hónap mottója magában foglalja azt a témát, amellyel a március hónap folyamán foglalkoztunk iskolánkban a boldogságórákon. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az apró örömök nemcsak ebben a hónapban fontosak, hanem egész életünkben is, de a március hónapot szántuk arra, hogy tudatosabban fókuszáljunk a téma adta lehetőségekre, és egyúttal olyan tevékenységeket is megvalósítsunk, amelyek a mindennapi apró örömeink köré csoportosulnak.  Valójában ez az egyik leghálásabb téma az összes közül a pályázatnak köszönhetően, mert számos olyan helyzet adódik a mindennapi életünkben, amikor részesei lehetünk örömteli pillanatoknak.

A legkisebbek először arról beszélgettek osztályfőnökükkel, hogy mi okoz nekik nap mint nap örömet, mi ösztönzi őket arra, hogy maguk is igyekezzenek örömet okozni másoknak, és hogyan élték meg gimnáziumi életük első időszakát, mik segítették át őket a kezdeti nehézségeken. Megnézték az ajánlásban szereplő „A kis herceg” című film két részletét majd ennek kapcsán beszélgettek arról, milyen környezetben, közegben érezhetik magukat boldognak, mi szükséges ahhoz, hogy kiteljesedjenek, és boldog, kiegyensúlyozott, harmonikus életet tudjanak élni, illetve mik azok a legfontosabb értékek, amelyek boldoggá teszik őket. A gyerekek 5×5 fős csoportokban összegyűjtötték a legfontosabb örömforrásokat a különböző életkorokban a csecsemőkortól kezdve az időskorig. Végül örömkártyát készítettek valamelyik (vagy akár több) családtagjuk számára is. Általában a takarításban, asztalterítésben, állatok etetésében kerti munkákban való segítségnyújtással igyekeztek örömet okozni szüleiknek.

Iskolai szinten (a hónap elején) egy igazán különleges meglepetésben volt részünk, mert az egyik Erasmus+ pályázat részeként Vidovics Fecó és családja egy olyan paravánt készített el raklapokból, amelyen pozitív, megerősítő gondolatok vannak és ezt ki is helyeztük iskolánk aulájába, így – ameddig járhattunk – személyesen is olvashattuk a kedves gondolatokat.  Mivel a március hónap második hete digitális oktatással indult a felsősöknek is, ezért – alkalmazkodva a régi-új helyzethez – március 8-án, nőnap alkalmából, online módon igyekeztünk apró örömökkel kedveskedni az osztályba járó lányoknak. A fiúk (osztályfőnöki instrukciók alapján) egyedi szófelhőt készítettek az általuk választott lányoknak, és ezt egy e-mailben nőnapi jókívánságokkal kiküldtük nekik. A Down-szindróma napjához is csatlakoztunk az osztállyal (március 21-én), így közös fotóval, felemás zoknikkal igyekeztünk örömet szerezni, támogatni olyan családokat, akiknek igazán szeretetteljes az életük, még akkor is, ha esetlegesen több nehézséggel kell megküzdeniük a mindennapokban. Ez jóleső érzéssel tölthetett el mindenkit, hiszen a másokra való odafigyelés is lehet öröm az életünkben.

A 9. osztály tanulói összegyűjtötték, milyen apró örömök teszik szebbé a napjaikat, s választott személynek olyan örömet okoztak, amely őket és azt is jó érzéssel tölti el, akinek okozzák. A szüleiknek szereztek örömet azzal, hogy elmondták nekik A szurkos kezű királyfiak alkotás tartalmát, s megbeszélték, ők hogyan döntöttek volna. Tapasztalhatták, hogy örömet okoz, ha valaki mesél nekünk, s megosztja velünk gondolatait.

A március hónap is igazán aktívan telt iskolánkban és a felsoroltakon kívül is biztos vagyok abban, hogy számos apró öröm teszi/teheti boldogabbá a hétköznapi életünket, csak nyitottnak, érdeklődőnek kell lenni ezekre!

 

Az osztályfőnöki beszámolók alapján írta:

Rideg-Fekete Márta boldogságórát tartó pedagógus, koordinátor