A Csiky Gergely Főgimnázium, Arad megye egyetlen magyar tannyelvű középfokú tanintézménye 1990-ben alakult az egykori Magyar Királyi Főgimnázium és az Aradi Katolikus Főgimnázium jogutódjaként. Az iskola főépületében, melyet a magyar szülők adományából építettek, 1923 óta folyik tanítás.
A több mint 90 éves iskola épülete az utóbbi években komoly javítási és felújítási munkálatokon esett át, és új épületszárnnyal bővült. Ebben az épületben elemi, gimnáziumi és líceumi osztályokban folyik az oktatási, nevelési tevékenység. Az intézményhez tartozik a minden igényt kielégítő Kincskereső Óvoda, valamint az iskola kollégiuma, ahol a megyéből érkező diákok részesülnek gondos ellátásban, nevelésben.
Szórványban létfontosságú, hogy a magyar gyermekek anyanyelvükön tanuljanak tovább, ezért az iskola igyekszik minél több szakot indítani, hogy minél többféle választási lehetőséget kínáljon a diákoknak: matematika-informatika szak, közgazdaság szak, humán szak, turizmus szak indul minden évben.
A tanítás mellett nagy figyelmet fordítanak diákjaik sokrétű nevelésére is. Az a cél, hogy megerősítsék identitástudatukat, elültessék bennük a hagyományaik iránti tiszteletet és rászoktassák őket a hagyományok ápolására.
Az iskola az aradi magyarság fellegvára, és mint ilyen, közösségépítő, közösség megtartó szerepe is van.
A román oktatási rendszer több szempontból különbözik a magyartól. “A tanórákon a legnagyobb hangsúly önmagunk előadásán és „eladásán” van. Sokkal aktívabbak az órák, mindenki szeretne kérdezni, előadni. Az osztályzás abban tért el a megszokottól, hogy ott 10-es skála van, a mi 5 értékelési jegyek helyett. Az órák mindig 50 percesek, a szünetek 10 percesek és van egy nagyszünet, ami 20 perces, így akinek 7 órája van, délután 3-kor végez.
Abonyiné Kiss Ágnes beszámolója:
Az ott töltött napok alatt főleg gazdasági, közgazdasági órákat látogattam. Mivel előző napokban zajlottak a romániai Köztársasági elnöki választások, ezért a diákoknak PPT-t kellett készíteni a változások előtti-utáni gazdasági helyzetről: infláció változása, GDP változása, lei euró árfolyama, fizetések alakulása, arany árfolyama, korrupció alakulása, hitelfelvétel előnyének és hátrányának alakulásáról.
Mérlegelték, hogy milyen lett volna, ha a másik jelölt nyeri el a pozíciót: a befektetők elmennek, kilőne az adósság, adóemelés és következményei, munkanélküliség alakulása.
Megbeszélték, hogy milyen portálokról szerezzék az információt a diákok, valid információk a gazdásági helyzetről. A választások előtt ment a propaganda (ellentétes pólusok harca)
Mérlegelték, hogy milyen következmények jöhetnek ezután.
A diákok bemutatókat készítettek jegyre, melynek szabad és folyamatos előadása után értékelték annak tartalmát is.
Könyvelést is tanulnak, melynek egy része magyar, másik része román nyelven történik, mivel az életben is román nyelven fognak vele találkozni a munkájuk során. Elég elvont tantárgy és száraz a tananyag. A román nyelvet a szókincsük bővítéseként is használja a tanárnő az órákon. Nyersanyagfelhasználás könyvelése, annak költségének elszámolása, számlaszámok, effektív érték, standard költség szerepelnek az idegen szavak között.
Vállalkozási egységeket hoztak létre személyenként:
Gazdasági javak (természeti- és szoltáltatások), erőforrások(nyersanyag, gépezet), gazdasági tevékenységek – a szakkifejezések átbeszélése történt meg először.
Minden diák „beindíthatott” egy vállalkozási tevékenységet és el is mondta, hogy miként képzeli el a vállalkozását, miért lesz nyereséges. Volt köztük borászat, temetkezési vállalkozás, irodai munka – kisebb vállalkozásoknak segít beindulni, fakitermelés és feldolgozás, bútorkészítés, szaktanácsadás, kávézó, logikus játékok készítése, tehetséggondozás a zene világában, cukrászda, élelmiszer üzlet létrehozása.
A vállalkozás beindításához megfelelő marketingre lesz szükség: fontos a név választása, LOGO bemutatása, elismert dolgok vonzása, konkurencia legyőzése, megfelelő árak, céges mondatok, elérhetőségek.
Ilyen látogatáskor az ember világlátása megváltozik, rájön, hogy milyen életvitel lehetne előnyös a számára, tekintve, hogy egy teljesen új élethelyzetben kell helytállni. A külföldön szerzett tapasztalatokból szerzett tudást pedig itthon is lehet hasznosítani, és később akár a munkaerőpiacon is előnyt jelenthet.
Tanulságos volt számomra, hogy a diákok sokoldalúsága, nyitottsága, talpraesettsége mennyire segítette ez őket a tananyag elsajátításában.
Rám is nagy hatással volt az ottani kultúra, hiszen fel tudtuk fedezni a sajátosságokat, illetve a diákok munkahelyeikre és munkakörnyezetükre is betekintést nyerhettem.
Kecskés Anita beszámolója:
Látogatásunk során, főleg az informatika tanórák látogatása volt a feladatom. Háromféle tantárgy robotika, számítástechnika és informatika órákon vettem részt. Robotika az iskolában 6. osztályban heti egy tanórában kötelező óra. 3-4 fős csoportokban dolgoztak, gyakran használják a kooperatív munkaformát. Motivációként a leggyorsabban elkészült csapat 10-est kapott, amely náluk a legjobb jegy.
1-tol 10-ig van az osztályzás, az 1-es a legrosszabb, a 10-es a legjobb, az átmenő jegy pedig 5-ösnél kezdődik.
10 – kitűnő, 9 – jeles, 8 – jó, 7,6 – közepes, 5 – elégséges, 4,3,2,1 – elégtelen.
Például egy teszten, ahol 100 pontot lehet elérni
1-es:10-14 pont (általában 10 pont hivatalból jár)
2-es:15-24 pont
3-as:25-34 pont
4-es:35-44 pont
5-os:45-54 pont
6-os:55-64 pont
7-es:65-74 pont
8-as:75-84 pont
9-es:85-94 pont
10-es:95-100 pont
Érettséginél annyiban változik a dolog, hogy nem kerekitik a jegyet, tehát a 76 pont az 7.60 és nem 8, illetve az átmenő jegyhez minimum 50 pont kell, tehát 5.00.
Két tanterem van, melyek jól felszereltek, okostáblával és 3D-s nyomtatóval. A tanulók a tanórákon használják telefonjaikat, de csak oktatási céllal. Szünetekben is megfigyelhető volt, hogy egymással beszélgetnek, nem a telefonokat nyomkodják. A tanórák kellemes hangulatban, családiasan zajlottak, észrevehető volt a tanár-diák összhang. Informatika órákon programoznak, számítástechnikán pedig alapismeretet tanulnak. Hatodikosoknál az új tananyag átadása, a gyerekek tapasztalatainak elmesélése segítségével történt, amelyet utána informatikai szempontból is megbeszélték. Nem jegyzetelnek, csak figyelnek, a leadott anyagot óra után digitálisan megkapják Classroomban.
Korábban vendéglátás és turizmus tagozata is volt iskolánknak, tanítottam több osztályt ezen tagozaton, ezért turizmus és vendéglátás órát is megnéztem illetve pom-pom és mazsorett edzést, mely nálunk legjobban a Fit Kid fitness edzésekhez hasonlítható.
Eseménydús, programokkal teli 4 napon vagyunk túl, minden kollegának csak ajánlani tudom Erasmus + -ban részvételt.
Bujáki Olga beszámolója:
Az volt az indíttatásom, hogy egy határon túli magyar iskolában folyó oktatást megnézzek. Különösen érdekelt a matematika tantárgy, hiszen az az egyik szakom. Évek óta vizsgáztatok emelt szintű érettségi vizsgákon Magyarországon, ahol volt szerencsém találkozni magyar ajkú külhoni diákokkal, és ezért is hajtott ennyire a kíváncsiság az ottani iskolában folyó munka iránt. A gimnázium épületében 1-12. osztályos diákok tanulnak.
A 8. évfolyamosok vizsgát tesznek, ami alapján tovább mehetnek, ha elérik a megfelelő ponthatárt, ez az 50%-os teljesítményt jelenti mindenből. A matematika tanítása ebben az intézményben nem koncentrikus felépítésű. Amit egyszer megtanultak 5-8-ig osztályban, azt a későbbiekben alkalmazni kell tudni, arra építenek. Elég komoly témakörök is szerepelnek a gimnáziumi követelmények között. Pl. vektorgeometria, komplex számok, mátrixok, analízis, törtrészes egyenletek, egyenlőtlenségek, igen nehéz logaritmikus egyenletek, egyenletrendszerek.
A legfőbb különbséget ott tapasztaltam, hogy ők a tudományosabb matematikát tanulják, szinte egyáltalán nem találkoznak hosszú szöveges feladatokkal, ahol a tantárgy alkalmazhatósága derülne ki számukra. Több szakon indítanak évfolyamokat az iskolában, ezek a matematika-informatika, gazdasági, természettudomány, turizmus, pedagógia és társadalomtudomány. Minden szakon másnehézségű az érettségi feladatsor matematikából. A társadalomtudomány szakosoknak nem is kell írni. Lehetőségem volt meglátogatni egy végzős mat-infos osztály érettségire való készülését, ahol elég sok meglepetés ért. Az órán történteket, mind szakmai, mind tanári módszerek tekintetében szívesen hoztam magammal. A kapott feladatlapokat diákjaimnak is megmutattam, érdekesen hallgatták a beszámolómat az iskolalátogatásról.
Nagyon tetszett, hogy a gyerekek folyamatosan a táblánál oldották meg a feladatokat tanári ellenőrzéssel, közben a többiek haladtak a saját tempójukban a helyükön. Megvan a sorrend, hogy ki után ki következik. Aki nem értett valamit, kiült a tanárnő mellé és elmagyarázta neki, az ő segítségével dolgozott egy darabig. Minden táblai szereplés jutalma egy matrica, amit még a 18 éves diákok is örömmel gyűjtenek. Az órákon fegyelem volt, a tanárnő személyisége, tudása minta volt számomra.
A pontozási rendszerük is teljesen eltér a mienktől, nem osztályzatokat kapnak, hanem pontokat. A minimum, amit mindenkinek minden tantárgyból meg kell szerezni az 5 pont az 1-től 10-es skálán. Vannak az iskolában kiemelkedő diákok, akik az olimpiai csapatnak tagjai matematikából vagy informatikából. Szép eredményeik vannak ezen a területen is. Az iskolában egyáltalán nincsenek már krétás táblák, sok helyen okos tábla illetve filces tábla van.
Az ott töltött 3 nap arra is lehetőséget nyújtott, hogy a diákéletet, délutáni mazsorett foglalkozást megnézzük, beszélgessünk a romániai magyar emberekkel. Számomra igazán hasznos volt a látogatás.
Hasznos program volt számunkra, hiszen egy olyan lehetőséget biztosított, amit nem minden nap kaphat az ember. Más országok kultúrájába és munkaformáiba ad betekintést. Az Erasmus program során az Aradon eltöltött idő alkalmat adott arra, hogy megismerjük önmagunkat egy idegen környezetben és hasznos tapasztalatokra tegyünk szert az Erasmus pályázati tevékenység feladataiban.
Fejlődött kommunikációs készségünk, alkalmazkodó képességünk. Tanárként alkalmunk nyílt a partnerintézmény megismerésére, tapasztalatszerzésre, külföldi jó gyakorlatok megismerésére, tudásbővítésre. Remek alkalom volt tanári kompetenciáink erősítésére. Köszönjük, hogy a program részesei lehettünk!