Bűnmegelőzési Mentorháló Program

Iskolánkban beindult a mentorháló!

A program teljes neve: Bűnmegelőzési Mentorháló Program

Egy zárt közösségben, akár belülről vagy kívülről jövő hatások következményeként, többnyire vannak kialakuló problémák, amelyek megoldást igényelnek. Természetes, hogy az emberi kapcsolatok időről – időre változnak. Ha jó irányba változnak, azzal nincs feladatunk, de ha negatív irányba, arra fel kell készülni előre, hogy időben lehessen beavatkozni, mielőtt olyan mértékben elmérgesedik a probléma, hogy már csak drasztikus eszközökkel lehet azt orvosolni. Többek között erre is teret és lehetőséget teremt a mentorháló. A program túllép az iskolánk sokszínűségét adó több, de rövidebb ideig tartó teammunka határain, mert a tanulókat és a tanárokat hosszútávon fogja össze egy aktív, offline hálóba, amelynek célja az iskolai és a közösségi tulajdonságok erősítése.

Erősíteni kívánt tulajdonágok:

  • Batsányi brand-hez tartozás érzés
  • évfolyamok közötti elkülönülés megszűntetése, fiatalabbak támogatása, felelősség erősítése a kisebb diákért
  • érdektelenség és elidegenedéssel szembeni küzdelem: az offline és online világ közötti értékkülönbség felismerése, az offline kiegészítése az online-nak és nem fordítva (online világ, mint drog)
  • biztonság érzés: „nem vagyok egyedül, mert figyelnek rám” és „számít, hogy érzem magam”
  • a kérdések felvetésének erősítése: hiszen észre kell venni, ha valakinek problémája van, ezért a diákok megtanulnak és mernek egymástól, és a körülöttük lévő szakemberektől kérdezni
  • nem vagy egyedül a problémáddal, merd ezt jelezni
  • van megoldás: problémamegoldási automatizmusok erősítése a közösségben (osztályfőnökök, iskola-pszichológus, iskolai bűnmegelőzési tanácsadó, fejlesztő pedagógus, iskola vezetés, védőnő, iskolaorvos csapatmunkája)

Mivel érjük el a fentieket:

Az iskola tanulói, tanárai illetve egyéb tagjai az alábbiakban felsorolt kapcsolódási formákon keresztül alkotják a programot. Mivel mindenkinek meg van határozva benne a felelősségi köre, ezért időben kiderülnek a problémák, majd megtörténhetnek a szükséges intézkedések, azok megoldására.

Mentor-mentorált kapcsolat: közös játékos feladatok, törődés a mentorálttal, merj kérdezni-merj szólni.

Mentor-mentor kapcsolat: mentoráltak közötti konkrét probléma esetén figyelemfelhívás odafigyelésre (valós probléma továbbítása az instruktor vagy az osztályfőnök felé, félreértés esetén akár személyes, közös tisztázás).

Instruktor – mentor kapcsolatok: mentorok lelkesítése és kapcsolattartás a mentorokkal, több mentoráltat érintő probléma esetén információk kezelése.

Fő instruktor-mentor kapcsolatok: közvetlenül is megkereshető a fő instruktor a felmerült problémával, főként, ha az személyes jellegű.

Instruktor-instruktor kapcsolatok: több osztályt érintő problémák összevetése esetén az információk továbbítása.

Instruktor-fő instruktor kapcsolatok: az osztályfőnökkel, mint fő instruktorral való kapcsolattartás.

Fő instruktor – fő instruktor kapcsolat: alapvetően a mentorlát és a mentor osztály közötti információk kezelése, probléma megoldások megbeszélése, problémamegoldás.

Fő instruktor – segítők: problémamegoldás esetmegbeszélések, előadások, konfliktusmegoldási módszerek hatékony kiválasztása és alkalmazása egyéni illetve kis és nagy csoportos formában valamint osztály szinten.

A mentorháló program alapjaiban erősíti meg iskolánk közösségét. Legyünk büszkék a saját iskolánkra és a tagjaira. Hiszen: „A közösség olyan emberek csoportja, akik egyetértenek abban, hogy közösen fognak növekedni.” (Simon Sinek)

Gyurik Ádám, bűnmegelőzési referens