EU CodeWeek a Batsányiban

A problémamegoldó gondolkodás, a kódolás és a programozás alapvető kompetenciák, amelyekre egyre nagyobb szükség van minden területen, az európai programozási hét  ennek a fontosságára hívja fel a figyelmet.

Iskolánkban, csakúgy mint Európa számos országában nem egyetlen hétre korlátozódik ez a tevékenység, hanem informatika, digitális kultúra vagy  technika órákon hosszabb időre a kódolás kerül előtérbe. Idén a legfiatalabb diákjaink a blokkprogramozás alapjaival ismerkedtek, Scratch-ben fejlesztették első játékprogramkajaikat, ‘palackpostát’ indítottak a micro:bittel, dobókockát szimuláltak, a fotók ezt a tevékenységet mutatják.

Hetedik -nyolcadik évfolyamon már a karakteres kódolás kerül előtérbe, a Python alapjait mindenki tanulja. Aki megkedveli ezt a fejlesztő eszközt, egyéni vagy csapatversenybe is bekapcsolódhat és változatos feladatok megoldását keresve a felkészülés – versenyzés során válhat egyre rutinosabb programozóvá.
Évről évre bővül a lépésenkénti útmutatóval támogatott blokkprogramozási projektek köre is . Idén egy, a vírusterjedést modellező szimuláció elkészítését lehetett megismerni:   Code.org – Outbreak Simulator

A  kódolás fontosságát az is jelzi, hogy 2024-től már a középszintű érettségi feladatok között is szerepelni fognak algoritmizálási képességet és programozást igénylő feladatok. Felsőbb éves diákjaink  már erre is készülnek.

A kódolás nem csak iskolai keretek között tanulható, sőt a tanórai időkeretek szűkösek. Az a diák, aki szívesen fogalkozik a programozással, szakkörön is részt vehet, de a fejlődéshez az interneten is nagyon sok az önálló ismeretszerzési lehetőség, videók, honlapok és jó példák formájában. A csapatban történő programozás, az együttgondolkodás öröme és sikere sincs már személyes találkozáshoz kötve, hiszen az online térben is tudnak együtt munkálkodni egy-egy programozó csapat tagjai.

A diákok a programozás megtanulásával jobban tájékozódnak a gyorsan változó világban, mert segít megérteni a különböző technológiák működését.
A diákok fejlődésének következő szintjét jelenti, amikor az algoritmizálási, kódolási képességeiket saját elképzeléseik, kreatív ötleteiket megvalósítására használják.