,,Az élet értelme a valahova tartozás.” /Eric Barker, amerikai újságíró/

Novemberben a társas kapcsolatok fontosságával foglalkoztunk mélyebben a boldogságórákon. Az alábbi tevékenységekkel igyekeztek a csoportok és batsányis szaktanárok, osztályfőnökök erősíteni ennek a témának a fontosságát, hiszen a jó és tartalmas társas kapcsolatok mentális, fizikai védelemmel bírnak, és a kutatások is azt támasztják alá, hogy azok az emberek boldogabbak, egészségesebbek, és ellenállóbbak a stresszes helyzetekkel szemben is, akik tudatosan ápolják, erősítik a társas, baráti kapcsolataikat a mindennapokban. 

Bedéné Fodor Virág (az 5.f osztályfőnöke): Novemberben a  társas kapcsolatokról beszélgettünk, azon belül is a támogató  társas kapcsolatokról, amelyek olyan emberi kötelékek, amelyek érzelmi, információs vagy gyakorlati segítséget nyújtanak. Ide tartozik az empátia, a megértés, a bátorítás és a megbízhatóság. Ezek a kapcsolatok csökkentik a stresszt, javítják a mentális és fizikai egészséget, valamint erősítik az önbizalmat és az alkalmazkodóképességet. Fejlesztésük tudatos figyelmet igényel: fontos a nyílt és őszinte kommunikáció, az aktív hallgatás, a kölcsönösség és a határok tisztelete. A rendszeres kapcsolattartás, a közös élmények, valamint a konfliktusok konstruktív kezelése mind hozzájárulnak az erősebb, támogatóbb kapcsolatok kialakításához és fenntartásához. Az osztályfőnöki óra keretében a csipesz játékkal próbáltam érzékenyíteni a gyerekeket az egymásra való odafigyelésben, amelynek voltak természetesen árnyoldalai is, hiszen a félénkebb résztvevők háttérbe szorultak és előfordult, hogy valaki egyáltalán nem kapott csipesszel megerősített elismerést társaitól. Mindazonáltal úgy érzem, hogy sikerült erősíteni az együttműködési készséget, valamint az empátiát és a csapatszellemet, ugyanis aki elsőre nem kapott csipeszt, annak utólag társai adtak és megvigasztalták és biztosították barátságukról.

Összegezve, úgy érzem, hogy segített ez a játék  a konfliktuskezelés gyakorlásában. Megállapítottuk, hogy a társas kapcsolatok fontosak, mert segítenek oldani a feszültséget, növelik az önbizalmat és az összetartozás érzését. Ugyanakkor a versengés feszültséget vagy éppen konfliktust válthat ki. Ezért nagyon lényeges, hogy megfelelő kommunikációval építsük a társainkkal való kapcsolatokat.

Hajdúné Tyukász Zsuzsanna (a 7.f osztályfőnöke): November a társas kapcsolatok megerősítéséről szól. A BI órákon a diákok külön figyelmet fordítanak az együttműködésre, a közösségi élményekre és a pozitív kommunikációra. Az órákhoz egy különleges kiegészítő feladat is kapcsolódott: a 7.F osztály is bambusz csipeszeket kapott, amelyekre kedves gondolatokat, jókívánságokat vagy inspiráló üzeneteket írhattak. A cél, hogy apró figyelmességekkel tegyük színesebbé a mindennapokat, és megerősítsük a közösséghez tartozás élményét. Csapatépítő szándékkal hirdette a DÖK az iskola kreatív fotópályázatát. Egy osztályfőnöki óra keretében az érdeklődő tanulók barangoltak a gimnáziumban és egymást inspirálva készítették a jobbnál-jobb fotókat. Osztályunk egyik diákja érdemelte ki a Hónap Diákja címet.  A hónap során nemcsak az órákon, hanem iskolai szinten is közös programok várták a diákokat. December közeledtével az osztály egy közösen szervezett Télapó bulira készül: névhúzással, apró meglepetésekkel és sok-sok jókedvvel. A programot maguk a tanulók állítják össze: a fiúk focibajnoksággal, a lányok Just Dance kihívással és filmklubbal készülnek, így mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb álló elfoglaltságot. A novemberi kezdeményezések célja, hogy erősítsük a közösséget, új élményeket szerezzünk, és olyan hagyományokat teremtsünk, amelyekre a tanév későbbi részében is jó érzéssel gondolhatunk vissza.

Biró Edit – német óra 12.f osztály: November a „Társas kapcsolatok ápolásának” hónapja, ezért ezt a témát dolgoztuk fel a diákjaimmal. Az óra elején megbeszéltük, miért fontosak az életünkben a társas kapcsolatok. Szóba kerültek a társas kapcsolataink életünkre gyakorolt pozitív hatásai, a barátság, a szerelem és a család. Ezután elkészítettük a már szokásos szófelhőnket a WordArt program segítségével. Zárófeladatként mindenki készített egy digitális üdvözlőkártyát annak a személynek, aki a legfontosabb számára. Előzetes feladatként azt kértem, hozzanak egy olyan fotót, amin ők láthatók a megajándékozandó személlyel együtt, majd ezt a képet a mesterséges intelligencia segítségével átalakítottuk kifesthető képpé, de a diákok választhattak bármilyen más, nekik tetsző témát is, így születtek pl. Disney-stílusú képek is.  Ezután terveztek egy üdvözlőkártyát, amire németül írtak néhány mondatot arról, hogy mit szeretnek legjobban a megajándékozandó személyben, milyen közös emlékeik vannak és hozzászerkesztették a mesterséges intelligenciával készült képet is. Néhány pozitív jelzőt, rövid üzenetet egy csipeszre is ráírtunk, ezeket is átadhatják a nekik kedves személynek. És egy jó hír: néhány nappal a novemberi boldogságóra előtt tudtuk meg, hogy mi lettünk október hónap csoportja!!!

Kovácsné Baranyi Margit tanárnő – 11.f német óra: A novemberi boldogságóránk témája a „Társas kapcsolatok ápolása” volt. Az órát most is egy szórejtvénnyel kezdtük, hiszen a tanulóknak ki kellett találniuk három kivetített kép segítségével a hónap témáját németül („Soziale Kontakte”). Egy kis segítséggel sikerült is megfejteniük a rejtvényt. Kiosztottam az órához készített feladatlapot, majd elolvastunk, és lefordítottunk két idézetet a család és a barátság fontosságáról. Megállapítottuk, hogy mindkettő nagyban hozzájárul ahhoz, hogy lelkileg is jól érezzük magunkat. Az órát egy játékkal folytattuk, hogy a csoport tagjai jobban megismerjék egymást. A csoporton belül olyan személyt kellett keresniük, aki például szeret német zenét hallgatni, fél a pókoktól, hangszeren játszik, vagy szívesen süt süteményt. Ahhoz, hogy a megfelelő információhoz jussanak, kommunikálniuk kellett egymással. Ügyesen megoldották a feladatot, és sok mindent kiderítettek egymásról. Az órát egy kreatív feladattal zártuk. Mindenki választott a feladatlapról egy pozitív belső tulajdonságot, amit németül ráírt egy csipeszre (pl.: Du bist warmherzig/kreativ/liebevoll…). Azt kértem tőlük, hogy az elkészült csipeszekből alkossanak egy formát. Végül közös megegyezéssel egy szívformát alakítottak ki. A csipeszt óra végén hazavitték, és megbeszéltük, hogy egy olyan számukra kedves személynek ajándékozzák, akire illik a csipeszre felírt tulajdonság.

A visszajelzések alapján elmondhatom, hogy ez a boldogságóra is elnyerte a tanulók tetszését.

Rideg-Fekete Márta angol óra – 11.a osztály: A november hónap folyamán többféle feladattal is igyekeztünk a csoportdinamikát fejleszteni, a társas kapcsolatainkat erősíteni. A csipeszes feladatot mi is megcsináltuk a csoporttal (ezt a feladatot minden csoport megkapta előzetes feladatként, hogy iskolai szinten is legyen közös kihívás, a közösség érzését erősítve ezzel), amely feladat során kedves üzeneteket kellett rajzolni/írni pár szóban valakinek, akinek utána angolul is el kellett mondani, hogy miért is ő kapta ezt a kis meglepetést. Egy különleges feladatot is adtam a csoportnak, mégpedig azt, hogy a folyosóról válasszanak ki egy batsányis diákok által festett széket (Almási Mariann kolléganő szakmai koordinálásával ezeket már korábban elkészítették diákjaink), amelyre leülve kellett angolul felidézniük és elmesélniük egymásnak egy korábbi kellemes élményüket, amelyben valaki segített nekik és jó érzésekkel emlékeznek vissza erre a történetre. Ezekkel a feladatokkal is gyakoroltuk az aktív idegen nyelv használatát, ugyanakkor kicsit érdekesebb órát is tarthattam diákjaimnak. Elmondásuk szerint, érdekesebb volt így a tanóra. Meglepetésként én is kaptam a laptop táskámra egy csipeszt német gondolattal (melegszívű) Kovácsné tanárnőtől, ami igazán különleges meglepetés volt a számomra. 🙂 

Szeretettel gratulálunk az októberi hónap boldogságórás csoportjának, köszönjük Biró Edit tanárnő lelkes, kreatív munkáját! 

Decemberben már a jó cselekedeteké lesz a főszerep, amelyekből sosem elég, és a másokra való odafigyelés, a kedves gesztusok adása azt is gazdagítja, aki adja és azt is, aki kapja! 🙂