2025 júniusában azt a nagyszerű lehetőséget kaptuk a Boldogságóra országos program szervezőitől, hogy térítésmentesen vehettünk részt négy 6.f osztályos batsányis (leendő) Diáknagykövettel – Mráz Georgina, Árr Csanád, Simon Adél és Kardos Nóri – a 2025. június 23-26-ig megrendezésre kerülő mátrafüredi nyári táborban. Ebben a táborban 33 diák és 11 kísérő Pedagógus Nagykövet, valamint 4 szervező pedagógus vett részt. A 4 nap alatt igyekeztünk összegezni az elmúlt év tanulságait, csapatépítő, önismereti, játékos vetélkedőkön, mindfulness programokon vettünk részt, valamint előkészítettük az új tanévet is azokkal a diákokkal, akik szeptembertől vállalnak nagyköveti feladatokat valamelyik iskolában, a helyi közösségükben. A résztvevők az ország több pontjáról is érkeztek (Sümegcsehi, Budapest, Szeged, Hőgyész, Debrecen, Kaba, Csongrád), akikben a közös az volt, hogy mindannyian a pozitív életszemléletet képviselik a hétköznapi életükben, munkájukban, így jó cselekedeteikkel igyekeznek a társas interakcióik során másoknak segíteni, illetve a kreatív ötleteikkel, lelkesedésükkel a gyakorlatban is megvalósítani a különböző programokat az év során.
A 4 nap alatt minden csapat vállalta egy program lebonyolítását, így valóban sokszínű és változatos tevékenységekben vettünk részt (játékos bemelegítés, társasjátékok bemutatása, csapatépítő élménypedagógiai tevékenységek, erdőfürdőzés) amelyek egyrészről az önismeretről is szóltak, másrészről pedig együtt játszottunk, tudatosítottuk magunkban a karaktererősségeinket és olyan stresszoldó technikákat is tanultunk, amelyek segíthetnek a mindennapos nehézségek leküzdésében is. A hétfői napon a mátrafüredi erdészet munkájáról hallhattunk egy előadást Dudás Béla mátrafüredi erdészetvezetőtől (a Mátrafüredi Erdészeti Erdei Iskola megalapítójától: https://www.egererdo.hu/blog/dudas-bela-madas-laszlo-emlekeremben-reszesult), akivel körbe is jártuk a helyi erdő egy részét és érdekességeket tudhattunk meg a favágásról, az erdő-és vízgazdálkodás problémáiról, lehetőségeiről. A keddi napon, meglepetés vendégként, eljött a táborba Bagdi Bella (a Boldogságóra kitalálója és elindítója, a program szakmai vezetője) is, aki a stresszkezelésről tartott egy részletes szakmai előadást a diákoknak és gyakorlati tippeket is kaptunk arra vonatkozóan, hogy hogyan is érdemes a nehéz helyzeteket tudatosan kezelni. Az este folyamán csongrádi Pedagógus Nagykövetként moldvai népdalokat és néptáncokat (Botosánka, Hoina, Ördög útja, Kecskés) tanítottam a résztvevőknek, amelyet nagy örömmel és lelkesedéssel fogadtak, hiszen volt olyan pedagógus és diák is, aki még sosem próbálta ki a néptáncot. A kötött programok mellett arra is volt lehetőség és mód, hogy kötetlenül legyenek együtt a résztvevők, így golfozhattak, tollasozhattak, táncolhattak, együtt is énekelhettek a diákok. Kreatív feladatokra is sor került, így kézműveskedés, tenyérfestéses lenyomat elkészítése is szerepelt a közösségi programokban.
A jövő évi batsányis Diáknagykövetek a következő személyes élményeiket osztották meg velem az utolsó napon: Árr Csanád: Sokkal kedvesebbek az emberek, mint hittem. A kedvenc foglalkozásom az volt, amikor az állomásokon kellett feladatokat teljesíteni, a kézlenyomat is tetszett és a társasozás volt a legfontosabb! Kardos Nóri: A legjobb program az volt, amikor különböző állomásokon voltak feladatok. Ezekből a toronyépítős és a pókhálós feladatok tetszettek a legjobban. A kézfestős program is nagyon jó volt. Simon Adél: Nagyon tetszett az első estén a társasjáték party. Eleinte nehezebben ment az ismerkedés, de ahogyan teltek a napok egyre több ember nyílt meg nekem, egyre több ismeretlen tanulóval nevettem úgy, mintha mindig is ismertem volna őket. Sok új baráttal gazdagodtam. A kirándulás is nagyon jó volt, de ami talán a legjobb volt az az esti sportolás, tánc, társasozás, röpi, tollas és nevetés. A programokon fokozatosan mindenki kezdett oldódni, megnyílni. Nagyon jó és ötletes társasokat, köztük a Mavens of Mindset játékot is, tudtuk tesztelni, ami egy nemzetközi pályázat eredményeképpen kerül hamarosan bevezetésre. Az is tetszett amikor egy kicsit fejlesztettük az önismeretünket és mélyebbre ástunk az érzelmek terén. A táborban új élményekkel és barátokkal gazdagodtam! Mráz Georgina: Nekem az tetszett a legjobban, amikor a kötött programokon kívül társasoztunk, és az is tetszett amikor röpiztünk a többiekkel meg tollasoztunk. Az volt a legjobb bónusz, hogy rengeteg barátot szereztem és sok mindenkivel megismerkedhettem.
Összegzésként elmondhatjuk, hogy a mátrafüredi táborban valóban sokféle programon vehettünk részt és igazán kellemes élményekkel gazdagodva tértünk haza Csongrádra. Mi is aktív részesei voltunk az eseményeknek és sokat tanultunk a közösség építő erejéről, megerősítést kaptunk arra vonatkozóan, hogy az érzelmi intelligencia magas szintű fejlettsége, a társas kapcsolatok fontossága, a kreativitás, az érzelmeink, igényeink felismerése és a jó önismeret, valamint a karaktererősségeink tudatos használata mind hozzájárulnak ahhoz, hogy tartalmas, jó életcélokkal teli, megelégedett és boldog életet élhessünk a mindennapokban! A BI tábor résztvevői – a Diáknagykövetek és Pedagógus Nagykövetek is – ezt a fajta küldetést vállalják a helyi közösségeikben és a célunk az, hogy a következő tanévben minél többen csatlakozzanak azokhoz az iskolai/városi rendezvényekhez, amelyeket igyekszünk minél lelkesebben megszervezni. 🙂 🙂
A nyári szünetre mindenkinek kívánunk jó pihenést, aktív feltöltődést, hogy újult erővel, lelkesedéssel kezdhessük a 2025/2026-os tanévet a gimiben együtt!
A beszámolót írta: Rideg-Fekete Márta
BI intézményi koordinátor, kísérő tanár, Pedagógus Nagykövet