A Boldog Iskola május havi témája „A mozgás öröme” volt. A témát a hónap során minden boldogságórás csoport feldolgozta, ugyanakkor iskolai szinten is (diákok, pedagógusok és még Cseri Gábor igazgató úr is bekapcsolódott a heti kihívásokba) csatlakoztunk (6.f. 8.f, 11.f osztályok is) az Ismerd meg futva a világot! kihíváshoz, amely eseményről videó film is készült. Mivel iskolánk Aktív Iskola is, ezért abszolút testhezálló feladat volt részt venni ezen az eseményen is. https://youtu.be/31NZgqxD4fU?si=peKqcC-TqLmah4RE. A május végi – országosan is meghirdetett – kihívás napja is a havi téma aktív feldolgozását segítette, így, a tavalyi évhez hasonlóan, most is igyekeztünk a boldogságórás kollégákkal és testnevelő kollégákkal összefogva megszervezni azt, hogy mindenki kedvére mozoghasson a szerdai napon (május 28-án), legalább 15 percet, de ha lehet, minél többet. Kátai Judit edző tartott egy 10 perces bemelegítőt az udvaron, majd kimentünk a közel parkba, ahol a futópályán minimum kettő kört kellett teljesítene mindenkinek, vagy a szokásos módon, vagy pedig kreatívan, viccesen, akár párban, csoportosan is. A feladat teljesítése után készítettünk pár csoportképet, majd vissza mentünk az iskolába, ahol a nap folyamán többféle csapatsportban próbálhatták ki magukat a diákok, így például röplabdáztak, kosárlabdáztak, fociztak, frizbiztek. Mivel több osztály is kirándult már májusban, ezért a Millió Lépés pályázathoz is tudtunk kapcsolódni, az egész év során is, nemcsak májusban, így több ezer kilométert tettek meg diákjaink, aktívan mozogtak tanáraink is, gyalogoltak, futottak, bicikliztek vagy éppen úsztak.
A május hónap igazán aktívan telt, mert az iskolai szintű mozgásos napok mellett minden boldogságórás csoport még külön is feldolgozta a témát. A szaktanári beszámolók alapján így vettünk részt a boldogságórás diákokkal a közös tevékenységekben:
A programban a 6.F osztályban a diákok különféle mozgásos tevékenységeken keresztül tapasztalhatták meg a testmozgás jótékony hatásait. Sportjátékokat játszottak, közös tornagyakorlatokat végeztek. A foglalkozások során nemcsak mozogtak, hanem sokat nevettek és együttműködtek is. A hónap elején a Medve Matek versenyen Budapesten aktívan szerepeltek, ahol nem csupán a mozgásnak, hanem a tudásnak is fontos szerepe volt. Atlétika és diákolimpiai labdarúgó versenyeken is vettünk részt ebben a hónapban. Az iskolába érkező Erasmus csoportnak a diákolimpiai országos bajnokok mutatták be az Ultimate Frizbi sportágat. A Kihívás Napján együtt tornáztak és futottak a nagyokkal és tanáraikkal. A tanulók elmondták, hogy a mozgás segít számukra levezetni a feszültséget és javítja a hangulatukat. Az aktív életmódot kivétel nélkül minden tanuló számára fontos, napi rutinjuk része. Többen országos bajnokságokon vesznek részt, egyre szebb eredményeket hoznak. A tanórákba is sokszor beépítenek a kollégák rövid mozgásos szüneteket, amelyek segítik a koncentrációt. A 6.F osztály lelkesen vett részt minden tevékenységben, és sok élménnyel gazdagodott.
Az idegen nyelves csoportok sem tétlenkedtek és valóban kreatív módon igyekeztek ezt az igazán fontos témát úgy feldolgozni, hogy örömteli pillanatokat élhessenek át a batsányis diákjaink.
Bíró Edit és Kovácsné Baranyi Margit tanárnő németes csoportjai összefogtak és együtt dolgozták fel a témát, rendhagyó módon:
Május hónap témája a testmozgás, ezért erre a hónapra valamilyen iskolán kívüli, fizikai aktivitást igénylő tevékenységet találtunk ki a következő Boldogságóra programjaként. 2025. május 20-án a 11.A osztály két németes csoportja együtt elsétált a városunk központjában található Tourinform-irodába, 2-3 fős csoportokat alkottunk, mindenki kapott egy-egy térképet, egy ceruzát és egy kérdéssort, majd a diákok a térkép segítségével bejárták Csongrád központjának legfontosabb nevezetességeit és megválaszolták a kérdéseket. Miután a csoportok visszatértek az irodába, a város polgármestere által aláírt elismerő oklevelet vehettek át. Ezután minden csapatnak az volt a feladata, hogy a felkeresett nevezetességgel kapcsolatban német nyelvű kérdéseket tegyenek fel, amelyekből összeállítottunk egy újabb feladatsort, amelyet az iskolánkba látogató külföldi diákcsoportok is használhatnak majd. Ezt a kérdéssort eljuttatjuk a Tourinform-irodának is, így a jövőben a Csongrádra látogató németül beszélő turisták is részt vehetnek a városunkat bemutató játékban.
Az én emelt fakultációs angolos csoportommal (11.A és 11.F) a szakmai anyag ajánlása alapján dolgoztam, így a téma angol nyelven történő előkészítése során (a mozgás fontosságáról és a diákok által kedvelt sportok megbeszélése után) lementünk az iskola udvarára, ahol két körben kellett felállnia a tanulóknak. A külső kör kezdte a feladatot, ami nem volt más mint, hogy beszéljenek pár percben arról angolul, hogy milyen aktív tevékenységeket végeztek a héten és miért fontos számukra a mozgás. Pár perc után csere következett. Ezután – szintén a szakmai ajánlást követve – megkértem őket arra, hogy mutassanak olyan pózokat, amelyek az erőt, dinamikát képviselik, amelyeket szívesen megmutatnak osztálytársaiknak is. Ezután én is mutattam olyan jóga pózokat/ászanákat (mert tudják a diákok, hogy szeretek jógázni és ezt hitelesnek gondoltam megmutatni a havi téma feldolgozása során), amelyek erősítik a mentális jóllétünket, önbizalom növelőek is, hiszen a lelkünket is kell edzeni a mindennapokban nemcsak a testünket és ez fontos és érdekes információ lehet a tinédzserek számára is. Természetesen ők is kipróbálták ezeket az ászanákat, hogy otthon is tudják hasznosítani a megszerzett tudást. Zárásképpen két oszlopba kellett felállniuk és az általam mondott angol állításokról (amelyek a mozgáshoz kapcsolódtak) kellett eldönteniük, hogy mennyire igazak rájuk nézve. Az egyik oszlopba akkor állhattak be, ha igaz volt az állítás, a másikba akkor, ha hamis volt az állítás. Az órát aktív mozgással zártuk, így volt még 15 percünk, hogy olyan sportot játszunk, amihez kedvünk volt, hiszen a mozgás téma feldolgozását nehéz elképzelni aktív mozgás nélkül, ami ráadásul örömhormonokat (endorfin, szerotonin, dopamin) szabadít fel a testünkben, így minden tanuló vidámabban, lelkesebben indult a következő tanórára.
A május hónapban minden tekintetben maximálisan teljesítettük a havi témát, és június elején az is kiderült, hogy ismét a Boldog Iskola pályázatban országosan résztvevők nyerték el az első helyezést országos szinten, amiről kaptunk is tájékoztatást a szervezőktől az online felületen. 🙂
A szaktanári és osztályfőnöki beszámolók alapján írta:
Rideg-Fekete Márta, Pedagógus Nagykövet, osztályfőnök, BI intézményi pályázati koordinátor