Hiánypótló szakmai konferencia a történelemtanításról a Batsányiban

2025. április 29-én Sokszínű történelem címmel rendeztünk regionális szakmai fórumot történelemtanárok részére a Batsányi-gimnáziumban, ahol az általános és középiskolákban tanító kollégák cserélhettek tapasztalatot többek között az oktatást segítő alkalmazásokkal, a tanulási nehézségek leküzdésével és a mesterséges intelligencia szerepével kapcsolatban.

Dr. Deák Imre (Darvas Általános Iskola, Kiskunfélegyháza) a heraldika alkalmazásáról és az állami jelképek szerepéről tartott előadást az önazonosság kialakításának szemszögéből, diákjaival katonai felszereléseket és jelmezeket készítettek történelmi szerepjátékokhoz.

Kulcsár Márta (László Gyula Általános Iskola, Felgyő) a történelem tanulását nehezítő tényezők feltárásával hasznos tanácsokat adott ahhoz, hogyan tarthatjuk fenn a tanulók motivációját és milyen differenciált módszereket alkalmazhatunk a tanulási zavarral küzdő diákok esetében.

Vanó Éva (Kiss Bálint Református Általános Iskola, Szentes) az elmúlt években kifejlesztett iskolai oktatóportál működését és felépítését ismertette, amelynek a feladatai alkalmasak a tanórákon és kiegészítő anyagként a történelmi gondolkodás fejlesztésére.

Harmat Árpád (Batsányi János Gimnázium, Csongrád) a saját maga által készített honlapot használja a mindennapi tanítás során, a bemutatott audiovizuális eszközök és filmek segítik a lexikális ismeretek átadását és a tanulók topográfiai tájékozódását.

Tarjányi Xénia (Platán Utcai Általános Iskola, Kiskunfélegyháza) a vizuális látásmód és a képi világ jelentőségére hívta fel a figyelmet, hiszen a személyes megtapasztalással elősegíthetjük a tananyag megértését, érzelmi bevonódással pedig gyorsabbá válhat az információfeldolgozás.

Farkas Márta (Piroskavárosi Általános Iskola, Csongrád) a fontosabb oktatást segítő online alkalmazások használatáról tartott előadást, személyre szabott oktatási anyagai megkönnyítik a differenciálást és a 21. századi tanulásban meghatározó mesterséges intelligencia alkalmazását.

Dr. Széll Gábor (Batsányi János Gimnázium, Csongrád) a késő római kor feldolgozásának lehetőségeit mutatta be a 2024-ben indult kutatóprogram keretében, melynek során ókornaptárt, forrás- és feladatgyűjteményt készítettek és diákkonferenciát szerveztek tanulók bevonásával.

Rostáné Hajdú Erzsébet (Galli János Általános Iskola, Csongrád) a Határon Túli Honismereti Verseny jelentőségéről és a hagyományápolás fontosságáról tartott beszámolót, diákjai a történelem órákon működő „töri kommandó” tagjai közül saját maguk által készített tematikus társasjátékokat mutattak be.