„Minél több problémát vállalunk fel, annál magasabban és tökéletesebben tudjuk megoldani őket, és annál inkább képesek leszünk lehetőségként tekinteni rájuk.” (Tina Seeling, amerikai vezetői tanácsadó)

2025 februárjában az úgynevezett megküzdési technikákkal foglalkoztunk az iskolai boldogságórákon, amely téma nemcsak a diákoknak, de a felnőtteknek is igazán fontos és hasznos a hétköznapokban és igazán időszerű annak a tudatosítása, hogy milyen eszközök vannak a kezünkben az igazán nehéz élethelyzetekben, azokban a szituációkban, amikor esetlegesen úgy érezzük, hogy összecsapnak a hullámok a fejünk felett. Ezt a témát most is interaktív és kreatív módon dolgoztuk fel, és iskolánk pedagógusaival igyekeztünk közelebb hozni a hónap témáját a batsányis diákokhoz. 

A 6.F osztályban (osztályfőnök: Hajdúné Tyukász Zsuzsanna) a mentális jóléttel kapcsolatban dolgoztunk és alkottunk a hónapban. Az első osztályfőnöki órán a diákok az Erasmus spanyol találkozóján tanultakat osztották meg az osztálytársaikkal. A mentális jólét témájában számos remek ötletet tanultunk. Tantermünk dekorációjában ezt kezdtük megvalósítani. Elsőként egy úgynevezett Worry Box rendszert álmodtunk meg és készítettek el a gyerekek. Ebben tudják ötleteiket, javaslataikat, problémáikat kiírni. Egy lelkes csapat feldolgozza a beérkezett írásokat és megoldásokat igyekeznek az osztályfőnökkel együtt készíteni. A másik alkotás egy reggeli üdvözlő plakát készítése, mely várhatóan jövő hónapra készül el teljes formájában. Bevezettük jógyakorlatként, hogy nyelvi órán önálló munka során, illetve a gyerekek kérésére dolgozatírás közben is, nyugtató zenét hallgatunk. A hónap egyik talán legnépszerűbb feladata a Wow Wednesday lett. A diákok párokban és kis csapatokban egy-egy programot szerveztek az osztálytársaknak. Ennek lebonyolítása azóta is folyamatosan zajlik. Az első ilyen rendezvényt a fiúk kis csapata szervezte az osztálynak: büntetőrúgó bajnokságot álmodtak meg, melyet plakáttal hirdettek egy hétig és a hónap utolsó osztályfőnöki óráját ezzel zártuk. Meglepő módon a lányok is kifejezetten élvezték. Ezt a programsorozatot minden hónapban szeretnénk más-más diákok által szervezett eseménnyel folytatni. 

A 11.F osztályban (osztályfőnök: Rideg-Fekete Márta): többféle interaktív tevékenységet terveztem, melyek közül az egyik az volt, hogy egyénileg beszélgettünk a tanulók éppen aktuális lelki-mentális állapotáról, illetve igyekeztük azt is megfogalmazni, hogy milyen konkrét lépéseket tudunk tenni annak érdekében (megoldásokat keresni), hogy kompetensnek érezzük magunkat egy nehéz helyzet megoldása kapcsán. Azt is igyekeztem tudatosítani az osztályomban, hogy a nehéz helyzetek teljesen természetes módon vannak jelen az életünkben, még felnőttként is, így fontos, hogy ne meneküljünk ezek elől, hanem próbáljuk meg értelmezni, elfogadni az adott szituációt és tegyünk meg mindent annak érdekében, cselekedjünk aktívan, hogy valamilyen pozitív változást tapasztalhassunk. Ehhez kapcsolódóan azt is fontosnak gondoltam kihangsúlyozni, hogy megfelelő információk, fontos tudás birtokában tudunk csak jó döntéseket hozni nehéz helyzetekben, éppen ezért került sor egy rendhagyó osztályfőnöki óra megszervezésére (az anafilaxia témával kapcsolatban), amely alkalom során megszerzett új ismeretek birtokában sokkal tudatosabban készülhetünk fel az esetleges nehézségek hatékony kezelésére. Természetesen a boldogsághormon sem maradhatott el, ezért csokikkal leptem meg az osztályom diákjait, hogy örömteli pillanatokban is legyen részünk, mert ez is egyfajta megküzdési stratégia. 

Idegen nyelvi órák: 

Kovácsné Baranyi Margit tanárnő 11/A-s németes csoportja: A februári boldogságórám a csoportommal eltért az eddigiektől, hiszen a tanulók számítógépek segítségével dolgozták fel a hónap témáját. Az óra elején a Mentimeter alkalmazás használatával összegyűjtötték azokat a problémákat, amivel a mindennapok során meg kell küzdeniük, majd egy közös szófelhőt alkottak belőlük. Ezután felolvastunk németül Albert Einsteintől egy idézetet, amely rávilágított arra, hogy milyen módon kellene ezeket a problémákat megoldani. Az óra további részében páros munkában, illetve egyénileg digitális plakátokat készítettek arról, hogy milyen módon lehet leküzdeni a stresszt, közben zenét hallgattak, amit előzetesen elküldtek nekem. Az óra ismét jó hangulatban telt; a tanulók különösen annak örültek, hogy olyan zenét hallgathattak közben, amit ők választottak.

Bíró Edit tanárnő 11/A-s németes csoportja:  Mivel a február hónap témája a megküzdési stratégiák voltak, ezért az óra elején összegyűjtöttük, mi az, amivel a diákoknak meg kell küzdeniük, milyen problémáik, gondjaik vannak, mi az, ami nehézséget okoz nekik a mindennapokban. Ezután megpróbáltunk összegyűjteni minél több megküzdési stratégiát, vagyis olyan tevékenységeket, amelyek segítenek leküzdeni a stresszt, amelyeknek a segítségével hatékonyabban úrrá lehetnek a problémákon. Sok minden előkerült, a család és a barátok segítségén át az olyan tevékenységekig, mint az alvás, a naplóírás vagy az olvasás. (De felkerült a listára a rágózás és a tiramisu is.) Az ötleteket egy WordArt szófelhőben gyűjtöttük össze. Ezután arra koncentráltunk, hogyan tudunk az iskolai kihívásokkal könnyebben megbirkózni, ehhez kitöltöttünk egy tesztet, amiből mindenki megállapíthatta, milyen tanulási típusba tartozik, és megosztottunk egymással néhány hatékony tanulási tippet is. Mivel megállapítottuk, hogy a humor is sokat segít a stressz leküzdésében, ezért az óra végén néhány német nyelvű vicc poénját kellett megkeresni, így vidáman zártuk a boldogságórát.

Rideg-Fekete Márta 11/A és 11/F, emelt fakultáció, angolos csoport: A csoportommal februárban relaxáltunk hangtálakkal és hangterápiás hangszerekkel az egyik angolóra első 10 percében, így igyekeztem élményszerű módon kezdeni a kora reggeli tanórát, tudatosan megmutatva azt a tinédzsereknek, hogy aktívan is tudunk tenni azért, hogy sikeresen meg tudjunk küzdeni a nehéz helyzetekkel, megtanuljunk befelé figyelni magunkra, a légzésünkre, így elengedni a stresszt, fáradtságot, feszültséget a testünkben. Az óra következő fázisában tisztáztuk és megbeszéltük angolul a tipikus, kihívást jelentő, nehéz élethelyzeteket, majd a táblára felírtuk azokat a stratégiákat, ötleteket, amelyek segíthetnek ezek leküzdésben. Természetesen voltak olyan tevékenységek, amelyeket külön meg kellett beszélnünk (pl. az alkohol stresszoldó hatása felnőtteknél sokszor látható, de ez nem egy követendő példa), amelyek hosszú távon inkább egészségkárosító hatással bírnak, ezért szaktanárként tudatosítottam diákjaimban, hogy kritikusan kell gondolkodnunk a körülöttünk lévő világról és jó döntéseket érdemes hoznunk a választásaink, a megküzdési stratégiák tekintetében is. A közös brainstorming (ötletbörze) után minden tanuló saját gondolatait gyűjthette össze egy A/5-ös lapon, majd megoszthatták az egyéni stratégiákat társaikkal. 

8/F és 9/A osztályok: A osztályokkal kipróbáltuk azt a Pozitivity társasjátékot, amelyet az intézményi pályázatunk kezdeti szakaszában vettünk a diákoknak, így ezzel – az érzelmi intelligenciához kapcsolódó interaktív feladatokat tartalmazó játékkal – igyekeztünk társas kapcsolatainkat is erősíteni, egymás pozitív tulajdonságait és nehézségeit megismerni, egyúttal kellemes időt együtt tölteni. A társasjáték utolsó feladata az volt, hogy együtt, közösen rakjanak ki a csapatok bármit, amit megbeszélnek. Ennek eredményeképpen igazán kedves -szívecskékből kirakott – ötleteket láthattunk a diákjainktól. 

A kollégák is csatlakoztak a hónap témájához úgy, hogy egy külön megbeszélés során terveztek olyan ötleteket megvalósítani, amelyek iskolánk hatékonyabb működéséhez járulnak hozzá, így a mérés-értékelés csoport kidolgozott egy olyan kérdőívet, amely segítségével pontosabb képet és konkrét visszajelzéseket kaphatunk majd a jövőben a batsányis diákoktól. 

Boldogságórás Pedagógus Nagykövetként stresszoldó technikákat raktam ki iskolánkban az aulában lévő paravánokra, melyeket egész évben olvashatnak diákjaink, a pedagógus kollégák, vagy éppen a hozzánk ellátogató szülők, érdeklődők is. 

Reméljük, hogy a hónap során mindenki kapott olyan ötletet, megerősítést, ami segít abban, hogy hatékonyabban tudja a nehéz helyzeteket kezelni, átkeretezni a kihívásokat a jövőben! 

A szaktanárok és osztályfőnökök beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta

osztályfőnök, intézményi koordinátor