Iskolánk 7. éve tagja a Boldog Iskola országos pályázatnak, amelynek célja, hogy a résztvevők az adott tanítási év tartama alatt 10 különböző tematikát dolgozzanak fel interaktív, korosztályspecifikus módszerekkel egy-egy hónapban. A elmúlt tanév eredményes munkájának és sikeres pályázatának eredményeképpen iskolánk erre az évre is elnyerte az Örökös Boldog Iskola titulust, melyet immáron 4. éve viselhetünk, és amely címet akkor kaphatja meg egy iskola a következő tanévre, ha legalább 3 csoportban megvalósul éves szinten a pályázati tevékenység és pozitív elbírálást kap az elvégzett és dokumentált éves munka. Ebben az évben újabb kolléga is csatlakozott az intézményi munkához, TÉR vállalásként is van lehetőség a programmal foglalkozni, illetve újdonságként említhetjük, hogy ettől az évtől 4 Diáknagykövet (Árr Csanád, Mráz Georgina, Simon Adél és Kardos Nóri 7.F osztályos batsányis tanulók) is segíti az iskolai szintű munka szervezését, a plusz programok lebonyolítását, az iskolai közösségünk építését. A szeptember hónapunk a hála jegyében telt, mely témát magyar, angol és német nyelven is feldolgoztunk iskolánk diákjaival, szaktanáraival. A programban részt vevő batsányis pedagógusok beszámolóit olvashatjuk az alábbiakban, hogyan is valósult meg ez a program az elmúlt hetekben a délelőtti órákon:
Bedéné Fodor Virág (az 5.F osztályfőnöke):
Hajdúné Tyukász Zsuzsanna (a 7.F osztály osztályfőnöke): Szeptember a hála hónapja, amelynek jegyében a 7.F osztály különös figyelmet szentelt a téma feldolgozásának. Az osztály két osztályfőnöki órán is a hála fontosságával foglalkozott. Az egyik alkalmon a rapid randik mintájára beszélgettek egymással: kérdéseket tettek fel a nyári élményeikről és arról, miért éreznek hálát. A másik órán a tankönyvben található hála-kártyák segítették a csoportos beszélgetést, amely során a diákok sok személyes gondolatot és érzést osztottak meg egymással. A hála azonban nemcsak a tanórákon, hanem az osztály mindennapjaiban is megjelent. A tavalyi tablóverseny győzteseként hálás örömmel vették át jutalmukat, egy finom tortát, amelyet közösen fogyasztottak el. Emellett továbbra is hagyomány, hogy az osztály közösen köszönti az éppen születésnapjukat ünneplő tanulókat. A 7.F számára a hála hónapja nemcsak közös élményeket jelentett, hanem megerősítette a közösség összetartozását és ráirányította a figyelmet arra, milyen fontos a mindennapok apró örömeit is értékelni.
Kovácsné Baranyi Margit (német nyelvű foglalkozás, 11.F osztály): Ebben a tanévben is vállaltam, hogy boldogságórákat fogok tartani német nyelven. A választásom a 11. F-es csoportomra esett, hiszen ennek az évfolyamnak van a legtöbb órája egy héten, és úgy gondolom, hogy szükségük van arra, hogy minden hónapban 1-1 óra erejéig kiszakadjanak a dolgos hétköznapokból. Kíváncsian vártam, hogy a tanulók milyennek fogják találni az első boldogságórájukat, és szerencsére tetszett nekik az óra. Egy szórejtvénnyel vezettem be a hónap témáját („A hála gyakorlása” – „Dankbarkeit”), majd közösen elolvastuk, és megbeszéltük, hogy milyen pozitív hatásai lehetnek a hála gyakorlásának. Az órát pármunkában folytatták, a feladatlapjukon található kérdésekre kellett németül válaszolniuk. Ügyesen megoldották a feladatot, többen még arra is figyeltek, hogy egész mondatokkal válaszolják meg a kérdéseket. Az óra végén színes köszönőkártyákat készítettek egy olyan személy számára, akinek valamiért hálásak. Én is kaptam kettőt, amit kiragasztottam a terem falára. A tanulók visszajelzései alapján elmondhatom, hogy jól sikerült a tanév első boldogságórája. A diákok és én is jól éreztük magunkat.
Biró Edit (német nyelvű foglalkozás, 12.F osztály): Ebben az évben ismét bekapcsolódtam az iskolánkban már évek óta működő Boldogságóra programba. Ezúttal egy új csoporttal, a 12. F németes csoportjával veszek részt a programban. Mivel szeptember a hála hónapja, először arra a kérdésre kerestünk választ, mit is jelent a hála szó. Először egy német nyelvű szöveget egészítettünk ki megadott szavakkal. A szövegből megtudtuk, hogy nagyon fontos, hogy a mindennapi életünkben tudatosan keressük a pozitív pillanatokat, hiszen ez segít abban, hogy könnyebben megbirkózzunk a kihívásokkal, ráadásul a hála a mentális és testi egészségünkre is pozitív hatással van. Ezután mindenki keresett 3 dolgot, amiért ebben a pillanatban hálás lehet, majd megkértem őket, hogy a Canva program segítségével készítsenek plakátot azokról a dolgokról, személyekről, pillanatokról, amelyekért hálásak.
Rideg-Fekete Márta (angol nyelvű foglalkozás, 11.A osztály): A 2025/2026-os tanévben egy új csoporttal vállaltam a boldogságórák megvalósítását angol nyelven, mert úgy tapasztalom, hogy igazán nyitott csoporttal dolgozhatom, illetve számukra ez egy új lehetőség interaktívabb, kicsit különlegesebb órákon is részt venni, egyúttal olyan témákat feldolgozni, amelyek fontos üzenetet hordoznak a mindennapokban. Ezek az órák kiváló lehetőséget teremtenek arra is, hogy új kifejezéseket tanuljanak angolul a diákok, illetve a társas kapcsolataikat is erősítik a boldogságórák az érzelmi intelligenciát fejlesztő feladatok elvégzése során. Mivel új csoporttal dolgoztam az órán, ezért a téma bevezetéséhez készítettem egy angol nyelvű prezentációt, valamint a tanulók segítségével összegyűjtöttük, hogy milyen pozitív hatásai vannak a hála gyakorlásának, hogyan hat ez a fajta tudatos attitűd az egyénre és a környezetére, társas kapcsolataira. A bevezető rész után érdekesebb, interaktívabb feladatokat kaptak a diákok. Először meghallgattuk és elénekeltük Louis Armstrong híres dalát a What a Wonderful World! című dalt, amely dal ajánlásképpen is szerepel a szakmai anyagban. A dal mondanivalója mindenféleképpen kapcsolódik a hála érzéséhez, ahhoz, hogy lássuk meg az apró csodákat a mindennapi életünkben. A következő lépésként megkértem minden diákot, hogy angolul írjanak gondolatokat társaiknak, hogy miért hálásak nekik, mi az, ami miatt örülnek, hogy osztálytársak, barátok iskolánkban. Zárásképpen hálaüveget díszítettünk, és köszönő gondolatokat írtunk a hálaüvegek leendő tulajdonosainak, illetve kis cukorkákat helyeztünk el meglepetésképpen az üvegekben. Házi feladatként megkértem a tanulókat, hogy adják át a meglepetéseket és szóban is mondják el, hogy miért hálásak az adott személynek.
Pedagógus Nagykövetként az iskolai dolgozóknak, pedagógus társaimnak is megköszöntem az odaadó, magas szintű szakmai munkájukat, hiszen egy iskolai közegben nagyon sok felnőtt összehangolt munkájára van szükség ahhoz, hogy hatékonyan, sikeresen és megelégedetten, kellemes környezetben tudjuk végezni a mindennapi nevelő-oktató munkánkat.
A cikket (a szaktanári és osztályfőnöki beszámolók alapján) írta:
Rideg-Fekete Márta
angol-ének-zene szakos mesterpedagógus, BI intézményi pályázati koordinátor