Batsányisok a felvidéki nagy íróink nyomában

2019. április 24-27-én a Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium 35 hetedikes diákja utazhatott a Határtalanul! pályázat  keretében a Felvidékre, melynek költségeit egészében az elnyert pályázati támogatás fedezte. Iskolánk minden évben benyújtja pályázatát a hetedikesek határon túli kirándulásának támogatására, hiszen fontosnak tartjuk, hogy diákjaink megismerjék a magyarság kultúráját, szokásait, mindennapjait.

Ebben a tanévben Felvidékre utaztak diákjaink, a felvidéki nagy magyar íróink otthonait, műveik helyszíneit ismerhették meg. A kirándulás előtt diákkonferenciát tartottak a tanulók, melyen az utazás során meglátogatott helyszínekhez köthető irodalmi személyek életét és munkásságát mutatták be; Mikszáth Kálmán, Madách Imre, Márai Sándor, Kazinczy Ferenc, Batsányi János, Balassi Bálint, Petőfi Sándor életéről és műveikről készítettek bemutatót. A kirándulás első napján Szklabonyára, Mikszáth Kálmán szülőfalujába látogattunk, ahol a helyi múzeumban az író életét és a palócok mindennapjait is megismerhettük, majd Alsósztregován a Madách-kastélyt tekintettük meg. A szállásunk Várhosszúréten volt, ahol szinte csak magyarok élnek. A falu határában a Buzgó-barlang, az erdő és a települést átszelő patak varázslatos helyszíne volt a délutáni szabadtéri közösségépítő programoknak. Második napunkat Kassán töltöttük, ahol a Szent Erzsébet-székesegyház, a Rákóczi-kripta, a Rodostó Ház, a Márai-emlékház visszarepített bennünket a történelemben. Harmadik napunkon megtekintettük Betléren a barokk Andrássy-kastélyt, majd a gombaszögi barlangban csodáltuk meg a szalmacseppköveket. Utolsó napunkon ellátogattunk Zólyom várához, Balassi Bálint szülőhelyéhez, majd megcsodáltuk az UNESCO világörökségi listán szereplő festői kisvárost, Selmecbányát. Az Evangélikus Líceum után, ahol Petőfi Sándor tanult, a Szabadtéri Bányamúzeumban védőruházatban túrát tettünk a selmeci bányák labirintusában.

A felvidéki kiránduláson a diákjaink sok olyan ismerettel bővítették tudásukat, melyeket a helyszíneken tapasztalva érthettek meg igazán, hallhatták a palóc nyelvjárást, kóstolhatták a Felvidék ízeit, láthatták íróink házait, lakókörnyezetét, megismerhették a tájat, a szokásokat, melyekről a regényekben olvasnak. Köszönjük, hogy a pályázat támogatásával élménydús, hasznos, örömteli négy napot tölthettünk a Felvidéken.